Η Siouxsie είναι η κρυπτονιτική ψυχή των Siouxsie and the Banshees, οι οποίοι θα πρέπει να είναι περήφανοι μεν για την πορεία τους όλα αυτά τα χρόνια, αλλά να φτύνουν και λίγο την τύχη τους κάθε πρωί που βρέθηκε στο δρόμο τους, και τους χάρισε όλες τις επιτυχίες για τις οποίες θα τους θυμούνται και μετά τη Δευτέρα Παρουσία.
Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της σε συνδυασμό με την εκκεντρική της εμφάνιση αποτέλεσαν έναν θανατηφόρο συνδυασμό έμπνευσης στην πανκ σκηνή από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 και μετά, τοποθετώντας στην Siouxsie σε ένα πάνθεον που θα μπορούσε να αποτελεί μόνο πρότυπο για το attitude της εποχής και όλων όσων έμμελε να ακολουθήσουν.
Γεννήθηκε στις 27 Μαίου του 1957 στο Kent, της Αγγλίας, έχασε τον πατέρα της σε νεαρή ηλικία και τη μεγάλωσε η μητέρα της, η οποία αναγκαζόταν να λείπει αρκετές ώρες από το σπίτι με την μικρή τότε Siouxsie να αναρωτιέται κατά πόσο ήταν φυσιολογική η ζωή της σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου. Οι ώρες που περνούσε μόνη την έκαναν να αναπτύξει την καλλιτεχνική της φύση, αναζητώντας μια διέξοδο στις δυσκολίες της καθημερινότητας της.
Της έχουν δώσει τον τίτλο “Νονά της Πανκ”, αν και δε φαίνεται να την απασχολεί ιδιαίτερα. Οι Siouxsie and the Banshees πάντα πειραματιζόντουσαν με τον εναλλακτικό ήχο και τις εμφανίσεις τους, με πωλήσεις που θα ζήλευαν αρκετά συγκροτήματα της εποχής τους. Βρέθηκαν με εννιά άλμπουμ στο Βρετανικό Top 20, με τις επιτυχίες να διαδέχονται η μία την άλλη.
Η Siouxsie αποτελούσε πάντα την ιδιόρρυθμη μορφή του συγκροτήματος με μια goth εμφάνιση που θα ζήλευαν όλα τα emo του πλανήτη, ενώ στο σήμερα αποφεύγει τις συχνές δημόσιες εμφανίσεις δημιουργώντας έτσι ένα μυστήριο, αλλά και παράλληλα ένα μύθο γύρω από το όνομα της.
Πάντα θα υπάρχουν διαμάχες σχετικά με το ποιοί ήταν οι πρώτοι πανκάδες ή γκοθάδες της παγκόσμιας μουσικής, ίσως και να μην έχει σημασία στην τελική. Σημασία έχει το ποιός κατάφερε να εδραιώσει τη θέση του μέσα από τις εμφανίσεις, τη μουσική και τη συμπεριφορά του.
Το στυλ της Siouxsie διέθετε μια γκοθ αρχιτεκτονική συνδυασμένη με αρκετά dark ρομαντικά στοιχεία. Οι Synth μελωδίες είχαν την τιμητική τους, η σκοτεινή ατμόσφαιρα ήταν τόσο πηχτή που μπορούσες να την κόψεις με μαχαίρι και ο χορός συνόδευε την κάθε της επιτυχία. Όλα αυτά όμως συνδυασμένα μέσα από τη μόδα, το “δραματικό” μακιγιάζ, και το μαλλί αφάνα. Η δαντέλα είχε την τιμητική της σε συνδυασμό με το βελούδο και ίσως αυτό να είναι η Siouxsie, μια βελούδινη περσόνα που με την αύρα της πέρασε και άφησε το στίγμα της μέχρι και σήμερα.
Θυμάμαι όταν πρωτοάκουσα το Spellbound, πρέπει να ήμουν στο λύκειο και τότε δεν υπήρχε κανένα Youtube ώστε να έχουμε άμεση πρόσβαση σε όλα τα τραγούδια και τα βιντεοκλίπ τους (ναι έχω ζήσει σε εποχή που δεν υπήρχε μετρό και όταν ήσουν στο ίντερνετ παρακαλούσες να μην πάρει η θειά σου τηλέφωνο και σου κόψει τη σύνδεση). Το κομμάτι κυκλοφόρησε το 1981, τρία χρόνια πριν γεννηθώ αλλά ειλικρινά φάνταζε τόσο απελευθερωτικό σε μια εφηβεία που αναζητούσε “πορτάκια” για να μην μας τα “σκάσει” το σύμπαν. Και ειλικρινά είχαμε αρκετά αποκούμπια για να παρηγορηθούμε από εκείνη την εποχή που πρωταγωνιστούσε η ελίτ της μουσικής με ονόματα όπως οι Bauhaus, ο Robert Smith, ο Nick Cave και πολλοί άλλοι.
Στο σήμερα η Siouxsie προσπαθεί να αποστασιοποιηθεί από τον παλιό γκοθ της εαυτό, ίσως να μην τον αποδέχεται κιόλας. Σαν μία καλλιτέχνης που προσπαθεί να εξελίσσεται και να πειραματίζεται πέρα από στερεότυπα, είδη και χαρακτηρισμούς έχει συνεργαστεί με αρκετούς καλλιτέχνες, πετώντας από πάνω της και το πανκ ροκ αλλά και το γκοθ στυλ της. Παρόλα αυτά εμείς θα συνεχίσουμε να την αγαπάμε σαν μια iconic περσόνα που για να γίνει αφίσα στα εφηβικά μας δωμάτια ήταν κάτι ακόμα καλύτερο από την ίδια μας τη νονά, γιατί μας βάφτισε τα αυτιά με αυτό που είχαμε ανάγκη: Να είμαστε ο εαυτός μας και να εκφραζόμαστε, χωρίς να φοβόμαστε το περιθώριο και το τι θα πεί ο κόσμος.
H Siouxsie θεωρείται μία από τις τραγουδίστριες με τη μεγαλύτερη επιρροή στην ιστορία του πανκ ροκ, και πέρα από την διαχρονική καριέρα της ξεχωρίζει για την ποιότητα της μουσικής της.
Μερικές φορές αναρωτιέμαι τι θα γινόμουν αν στη ζωή μου δεν είχαν κάνει δυνατό entrance η Siouxsie και η Nina Hagen, και πραγματικά πιστέψτε με αυτό θα ήταν όντως εφιάλτης…
Χρύσα Αντωνιάδη