Πέθανε ο Ρώσος ζωγράφος Dmitri Vrubel, δημιουργός του γκράφιτι “το αδερφικό φιλί” στο Τείχος του Βερολίνου

Ο Dmitri Vrubel, ο Ρώσος ζωγράφος και δημιουργός του διάσημου γκράφιτι με το “αδερφικό φιλί”, που απεικονίζει τον ηγέτη της Σοβιετικής Ένωσης Leonid Brezhnev να φιλά στο στόμα τον τότε ηγέτη της Ανατολικής Γερμανίας Erich Honecker, άφησε την τελευταία του πνοή στις 14 Αυγούστου στο Βερολίνο σε ηλικία 62 ετών.

Το γκράφιτι που έμεινε στην ιστορία, είχε τίτλο «Κύριε: βοήθησε με να επιζήσω ανάμεσα σ’ αυτή την θανατηφόρο αγάπη». Πολλοί μπορεί να μην γνώριζαν τον Βρούμπελ, αλλά το πιο διάσημο έργο του ήταν αυτό το γκράφιτι που είχε ζωγραφίσει στο Τείχος του Βερολίνου και μάλιστα από την πλευρά του ανατολικού Βερολίνου, πριν αυτό γκρεμιστεί.

Τη φωτογραφία με το φιλί των δύο ηγετών, που είχε τραβήξει ο Γάλλος φωτογράφος Ρεζί Μποσιού, την είχε δείξει στον Βρούμπελ μια γνωστή του από το Παρίσι, γράφει η ρωσική ιστοσελίδα Snob.ru .

Ο ίδιος βλέποντας την φωτογραφία είχε πει τότε: «Αυτό ήταν ένα αποκρουστικό, αηδιαστικό πράγμα, στην αρχή παρά λίγο να ξεράσω, αλλά παρόλα αυτά όπως συμβαίνει συνήθως, ήθελα να καταγράψω αυτό που δεν καταγράφεται στην τέχνη και αυτό το έργο άρχισε κατά κάποιο τρόπο να μου γίνεται έμμονη ιδέα».

Τα πρώτα σκίτσα του μελλοντικού γκράφιτι τα είχε δει ο ποιητής και ζωγράφος Ντμιτρι Πριγκόφ, ο οποίος και του είπε: «Καλό θα ήταν να γίνει στο τείχος του Βερολίνου». Ο Βρούμπελ γέλασε θεωρώντας ότι κάτι τέτοιο δεν ήταν ρεαλιστικό.

GERMAN. August 1, 1990. Valentina Ogorodnikova/TASS
Ãåðìàíèÿ. 1 àâãóñòà 1990 ã. Âûñòàâêà ñîâåòñêèõ õóäîæíèêîâ-àâàíãàðäèñòîâ â Áåðëèíå. Äìèòðèé Âðóáåëü ó ñâîåé êàðòèíû-“ñèìâîëà” äðóæáû ëèäåðîâ ÑÑÑÐ è ÃÄÐ. Îãîðîäíèêîâà Âàëåíòèíà/Ôîòîõðîíèêà ÒÀÑÑ

Στις αρχές του 1990, την γκαλερί που είχε δημιουργήσει στο διαμέρισμά του, επισκέφθηκε ο γκαλερίστας Αλεξάντρ Μπροντόφσκι ο οποίος είχε έρθει από το Βερολίνο για να βρει ζωγράφους για την πρώτη έκθεση του σοβιετικού αβανγκάρντ στην Ανατολική Γερμανία.

Ο Μπροντόφκσι προσκάλεσε τον Βρούμπελ προτείνοντάς του να ζωγραφίσει στο τείχος του Βερολίνου. Πολλοί γνωστοί του είχαν χαρακτηρίσει την πρόταση «βλακώδη» αφού σε κάνα δύο μήνες θα γκρέμιζαν το τείχος του Βερολίνου, προτείνοντάς του να πάει στο Δυτικό Βερολίνο και να κάνει εκθέσεις στις γκαλερί εκεί. Ο Βρούμπελ αποφάσισε παρά τις αμφιβολίες να πάει στην Ανατολική Γερμανία.

Φτάνοντας στο Βερολίνο και στο σημείο του Τείχους όπου θα ζωγράφιζε υπήρχε ένα φορτηγό με χρώματα, ενώ σε μερικά σημεία είχαν κάποιοι καλλιτέχνες ζωγραφίσει τα έργα τους, το δε σημείο αυτό άρχισαν να το αποκαλούν East Side Gallery ( γκαλερί της ανατολικής πλευράς).

Το «κομμουνιστικό» φιλί που άλλαξε τον κόσμο

Ένα από τα πιο διάσημα φιλιά στην ιστορία εκείνο μεταξύ του κομμουνιστή ηγέτη Έριχ Χόνεκρ και του Σοβιετικού Λέονιντ Μπρέσνιεφ, έλαβε χώρα κατά τη διάρκεια της 30ής επετείου της Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας το 1979.

Οι ηγέτες που λίγο-πολύ είχαν αποφασίσει τη μοίρα της μισής Ευρώπης, που τότε ήταν χωρισμένη από το σιδηρούν παραπέτασμα, συναντήθηκαν συμβολικά μπροστά στο Τείχος του Βερολίνου.

Ο Λεονίντ Μπρέζνιεφ είχε προσκληθεί από τον εκπρόσωπο της κομμουνιστικής εξουσίας στη Λαϊκής Δημοκρατίας της Γερμανίας, Έριχ Χόνεκερ, για να γιορτάσουν τα 30 χρόνια από τη γέννηση της ανατολικής Γερμανίας. Το Βερολίνο προετοιμαζόταν για τη γιορτή κατά τα κομμουνιστικά πρότυπα.

Αφού ανέβηκαν μαζί στο επίσημο βήμα και ο σοβιετικός ηγέτης εκφώνησε την ομιλία του, στράφηκε προς τον Έρικ Χόνεκερ, αγκαλιάστηκε και στη συνέχεια, προς έκπληξη όλου του κόσμου και χαρά των φωτορεπόρτερ, οι δύο ηγέτες φιλήθηκαν και μάλιστα για πολλή ώρα.

Η στιγμή απαθανατίστηκε τέλεια από τον φωτογράφο Ρεζί Μποσιού και έγινε σύμβολο ενάντια στον αυταρχισμό. Δημοσιεύματα από όλο τον κόσμο δημοσίευσαν τη φωτογραφία και την ονομάζουν απλά, αλλά ουσιαστικά «Το φιλί».

Το φιλί, ωστόσο, αποτελούσε σύμβολο της κομμουνιστικής πολιτικής κουλτούρας. Το «σοσιαλιστικό αδελφικό φιλί» υπήρξε στην πραγματικότητα μια σφραγίδα κατανόησης μεταξύ δύο ηγετών ή ένα σημάδι στενού δεσμού μεταξύ των δύο χωρών που εκπροσωπούν.

Το φιλί δίνεται συχνά στο μάγουλο, ενώ διαβάζουμε πως η παράδοση προέρχεται από την Ορθόδοξη Εκκλησία και αποτελεί μια μορφή καθημερινής έκφρασης του στενού δεσμού μεταξύ των μελών μιας κοινότητας.

Για τους κομμουνιστές πολιτικούς ηγέτες, το φιλί αυτό ήταν μια τυπική διαδικασία. Το σοσιαλιστικό αδελφικό φιλί δόθηκε επίσης από τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, επίσης με τον Γερμανό Χόνεκερ.

Όταν το τείχος του Βερολίνου γκρεμίστηκε το 1989, ο σοβιετικός καλλιτέχνης Ντμίτρι Βρούμπελ αποφάσισε να ζωγραφίσει μια επανερμηνεία του φιλιού των δύο. Το γκράφιτι στα ερείπια του τείχους ονομάστηκε από τον καλλιτέχνη «Το φιλί του θανάτου», αλλά στην άκρη της εικόνας είναι γραμμένο: «Ο Θεός να με βοηθήσει να επιβιώσω από αυτή τη θανάσιμη αγάπη».

Η ίδια σκηνή αναπαράχθηκε δεκάδες φορές

Έκτοτε, πολλοί ηγέτες έχουν δει τα πρόσωπά τους να αγκαλιάζονται και να φιλιούνται, σε μια ένδειξη αγάπης (ή και μίσους) στο πολιτικό γίγνεσθαι. Μια εκδοχή του φιλιού αυτού υπάρχει σε κάποιο σοκάκι των Εξαρχείων μεταξύ του Αλέξη Τσίπρα και της τέως καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ.

Πρόσφατα, το ίδιο φιλί αποτυπώθηκε σε ένα έργο του Αντρέα Βίλα, Ιταλού Street Artist που πολλοί τον αποκαλούν στη γειτονική χώρα ως Banksy του Τορίνο, ο οποίος έβαλε τους Ζελένσκι και Πούτιν να φιλιούνται στο στόμα, με την καμπάνια να φιγουράρει σε περίοπτη θέση σε γωνιές της ιταλικής πόλης.

Πηγή: thestandard.gr

Previous Story

Οι πρώτες φωτογραφίες από τη ρομαντική κωμωδία “Meet Cute”

Next Story

Πρεμιέρα για το νέο τραγούδι των Behemoth με τίτλο “Thy Becoming Eternal”

Latest from Blog

Οι Evergrey ανακοίνωσαν την κυκλοφορία του νέου τους άλμπουμ με τίτλο “Theories Of Emptines”

Οι Evergrey ανακοίνωσαν ότι στις 7 Ιουνίου πρόκειται να κυκλοφορήσουν τη νέα τους δισκογραφική δουλειά με τίτλο “Theories Of Emptiness”. Παράλληλα με την ανακοίνωση έδωσαν στην δημοσιότητα το μουσικό βίντεο για το…

‘Lie With Me” – Από 18 Απριλίου στους κινηματογράφους και σύντομα αποκλειστικά στο cinobo.com

Ιστορία σεξουαλικής αφύπνισης όσο και μελαγχολικός στοχασμός πάνω στην ιδέα της μεγάλης χαμένης αγάπης. Ένα βραβευμένο αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Φιλίπ Μπεσόν  γίνεται ταινία που μεταπηδά ανάμεσα στα 80s και στο σήμερα, σε…
Punked
Go toTop