Ενώ συνεχίζεται το lockdown στην Ελλάδα, έντονο προβληματισμό έχουν προκαλέσει στο υπουργείο Ανάπτυξης οι εικόνες και τα βίντεο από την επανεκκίνηση του λιανεμπορίου στη Γαλλία και τη Μεγάλη Βρετανία, η οποία σημαδεύτηκε σε αρκετές περιπτώσεις από ουρές χιλιομέτρων, συνωστισμό και μηδενική τήρηση αποστάσεων με πολλούς από τους καταναλωτές να μη φορούν καν μάσκα προστασίας.

Ειδικά στη Μεγάλη Βρετανία, στην οποία τα καταστήματα άνοιξαν σήμερα ύστερα από περίπου ένα μήνα περιοριστικών μέτρων, δεν ήταν λίγοι εκείνοι που στήθηκαν σε ουρές από τα ξημερώματα προκειμένου να μπουν πρώτοι στα μαγαζιά. Το άνοιγμα των καταστημάτων έφερε μαλιστα ως αποτέλεσμα και κυκλοφοριακό κομφούζιο στους δρόμους των μεγάλων αστικών κέντρων, αλλά και ουρές και συνωστισμό στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Οι εικόνες αυτές προβλημάτισαν πολύ την κυβέρνηση, η οποία έως τώρα λόγω της επιδημιολογικής καταστασης και του σταθερά αυξημένου αριθμού κρουσμάτων, διασωληνωμένων αλλά και θανάτων, δεν έχει ξεδιπλώσει το σχέδιό της για το άνοιγμα της αγοράς.

Πονοκέφαλο αποτελεί το ενδεχόμενο άνοιγμα των καταστημάτων εποχικών ειδών, στο οποίο θα δοθεί προτεραιότητα αμέσως μόλις ανάψει το πράσινο φως η επιτροπή των επιδημιολόγων. Ωστόσο κάθε μέρα που περνά αποτελεί και ένα νέο χαστούκι για τους εμπόρους εποχικών ειδών, οι οποίοι βλέπουν ήδη το διάστημα έως τα Χριστούγεννα να συρρικνώνεται δραματικά.

Ποια καταστήματα αναμένεται να ανοίξουν από Δευτέρα

Ισχυρό είναι το ενδεχόμενο μόνο τα συγκεκριμένα καταστήματα να μπορέσουν να ανοίξουν ίσως και την ερχόμενη Δευτέρα, αν και έως τώρα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Ολα τα σενάρια είναι ανοιχτά παραδέχονται στο ethnos.gr κυβερνητικές πηγές συμπληρώνοντας πως «εάν υπάρξει η δυνατότητα θα ανοίξουν τα καταστήματα εποχικών ειδών δεδομένου ότι ο αριθμός τους είναι μικρός και εκτιμάται ότι δε θα επηρεάσουν δραματικά το επιδημιολογικό φορτίο». Από την άλλη ο περιορισμένος αριθμός τους σαφώς δεν θα δώσει σημαντική ανάσα στον κλάδο του εμπορίου, που έχει πληγεί πολλαπλώς αυτή τη χρονιά.

Υπό εξέταση βρίσκεται και το άνοιγμα των επιχειρήσεων προσωπικής φροντίδας (κομμωτήρια, κλπ), χωρίς όμως να μπορεί κανείς να μιλήσει με βεβαιότητα για την ημερομηνία επαναλειτουργίας τους, καθώς επίσης και το μικρό λιανεμπόριο. Οι δύο αυτές κατηγορίες εκτιμάται ότι θα είναι οι επόμενες που θα ανοίξουν.

Κοινός τόπος είναι ότι η κατάσταση δε θα επιτρέψει να βγουν έξω οι πολίτες μαζικά. Ως εκ τούτου οι υπολογισμοί συνεχίζονται ως προς τις συνέπειες σε αυξημένη κυκλοφορία πολιτών που θα έχει η επαναλειτουργία του κάθε κλάδου. Να σημειωθεί ότι έλατα ήδη πωλούνται από την 1η Δεκεμβρίου δεδομένου ότι το ζήτημα που είχε προκύψει με τη διακίνησή τους λόγω μέτρων επιλύθηκε, ενώ έχουν ξεκινήσει και οι πωλήσεις χονδρικής από μεγάλα καταστήματα και οι μισθώσεις ποδηλάτων.

Την ίδια στιγμή παρά τις δηλώσεις που έχουν προηγηθεί, οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα ούτε ως προς το εάν θα εφαρμοστεί τελικά η μέθοδος αγορών click away. Στο υπουργείο Ανάπτυξης επανεκτιμούν την κατάσταση σημειώνοντας ότι αυτό μπορεί να προκαλέσει αθέμιτο ανταγωνισμό στις μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες δεν έχουν ηλεκτρονικό σύστημα πωλήσεων. Το θέμα μάλιστα δε φαίνεται να θεωρούν ότι λύνεται αποτελεσματικά ούτε μέσω τηλεφωνικών παραγγελιών και παραλαβή από το κατάστημα δεδομένου ότι -όπως λένε- δεν είναι εύκολο να δημιουργηθούν υπαίθρια σημεία πωλήσεων στους εμπορικούς δρόμους των πόλεων.

Απογειώνεται το ηλεκτρονικό εμπόριο

Οσο η υπόλοιπη αγορά παραμένει «νεκρή», το ηλεκτρονικό εμπόριο απογειώνεται μέρα με την μέρα. Lockdown και Black Friday δημιούργησαν έναν εκρηκτικό συνδυασμό που οδήγησε σε ιστορικό υψηλό τις ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων από Έλληνες καταναλωτές, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) για την εβδομάδα που μας πέρασε. Η κίνηση κορυφώθηκε την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου και σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου από το Σάββατο 21 έως και την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου, καταγράφηκε εντυπωσιακή άνοδος κατά 154,9% στην αξία των online αγορών σε σχέση με τον μέσο όρο των προηγούμενων 8 εβδομάδων του 2020 (μέσα Σεπτεμβρίου – μέσα Νοεμβρίου 2020).

Είναι χαρακτηριστικό ότι υπήρξε έντονη αγοραστική τάση των καταναλωτών, η οποία οδήγησε στο να καταγραφεί 43,6% μεγαλύτερος τζίρος στην φετινή Black Friday σε σχέση με την περσινή και 73,5% μεγαλύτερος τζίρος σε επίπεδο εβδομάδας, γεγονός που δικαιολογείται απόλυτα με το ότι τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά τον Νοέμβριο λόγω του lockdown.

Ταυτόχρονα, φέτος καταγράφηκε και ιδιαίτερα υψηλή αύξηση επισκεψιμότητας κατά 78,1% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή εβδομάδα σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων των μηχανών σύγκρισης τιμών, καθότι οι καταναλωτές αναζητούσαν σε αυτές τις καλύτερες εκπτώσεις, οι οποίες ακούμπησαν και το 79% σε κατηγορίες τεχνολογίας, ειδών σπιτιού, μόδας, ψυχαγωγίας και αθλητισμού, υγείας και ομορφιάς, παιδικών και βρεφικών ειδών, αυτοκίνησης και μοτοκίνησης και επαγγελματικών ειδών.

Η έρευνα αυτή διενεργήθηκε από τον GR.EC.A. σε συνεργασία με τις μηχανές σύγκρισης τιμών BestPrice & Skroutz και την ομάδα eMarket Intelligence της Convert Group.

Τα στοιχεία αντλήθηκαν από 6.603 eshops με τα οποία συνεργάζεται το Skroutz και από 2.529 eshops με τα οποία συνεργάζεται το BestPrice.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Μαΐου της διοίκησης του GR.EC.A., οι οποίες περιλαμβάνονται στην ετήσια έκθεση του eCommerce Europeτο 2020 η αξία των online αγορών προϊόντων και υπηρεσιών από Έλληνες καταναλωτές σε ελληνικά και διεθνή e-shops θα παρουσιάσει ρυθμό ανάπτυξης 42,7% και θα προσεγγίσει σε συνολική αξία τα 10,7 δισεκ. ευρώ.

Πηγή: ethnos.gr

Μοιρασθείτε το: