Στα τέλη της δεκαετίας του ’80 ο μουσικός χάρτης σε παγκόσμιο επίπεδο βίωνε μια από τις σημαντικότερες αλλαγές του, στο πέρασμα του χρόνου. Η χιπ χοπ σκηνή είχε ήδη ανθίσει στις ακτές της Νέας Υόρκης, γενέτειρας του ραπ και πλέον θα έπαιρνε σειρά η δυτική ακτή…

Η gangsta rap ή στη γλώσσα μας το “ραπ των γκάνγκστερ”, γνώριζε μια πρωτόγνωρη αποδοχή, αφού μέσα από τους στίχους των Eazy E και του Ice Cube, αλλά και τη μουσική ιδιοφυία που ακούει στο όνομα Dr. Dre, οι ΗΠΑ ταυτίζονταν με τα σκληρά beats, τη δύσκολη ζωή στα γκέτο και τα εγκληματικά όνειρα των νεαρών αφροαμερικανών που έθεταν ως στόχο να φύγουν από τους δρόμους που πουλούσαν ναρκωτικά και να γίνουν αναγνωρίσιμοι σταρ που πλέον θα επιβίωναν και θα ζούσαν μέσα στη χλιδή με χρήματα που δεν θα προέρχονταν από παράνομες δοσοληψίες, αλλά από τα προσωπικά τους βιώματα τα οποία αποτύπωναν στους στίχους των τραγουδιών τους.

61847201-2300874240128852-877175120915857408-nΠρωτοπόροι στην εξάπλωση της μουσικής αυτής ήταν οι NWA, το γκρουπ που συνέθεταν όσοι σας ανέφερα παραπάνω, συν τον D.O.C. Το γκρουπ γνώρισε μεγάλη επιτυχία με αποκορύφωμα το τραγούδι τους “Fuck the police” το οποίο ήταν από τα πρώτα της εποχής που έθιγε την αστυνομική αυθαιρεσία, ενάντια στους αφροαμερικάνους του Λος Άντζελες.

Η δυτική ακτή των ΗΠΑ σιγά – σιγά μεταμορφωνόταν σε έναν τόπο “ιερό” για την ραπ, αφού η επιτυχία των NWA αποτελούσε το καλύτερο πειστήριο για κάθε νέο αφροαμερικάνο ότι άπαντες έχουν δικαίωμα στο όνειρο.

Η Νέα Υόρκη άρχισε να ζορίζεται καθώς από κυρίαρχη στη σκηνή, σιγά – σιγά έβλεπε τους δυτικούς να ανεβάζουν τον πήχη και να αναδεικνύουν μεγάλα ονόματα στο χώρο. Οι NWA είδαν τις προσπάθειές τους να γκρεμίζονται όταν ο μπήκε το χρήμα στη μέση, ειδικότερα όταν ο Ice Cube συνειδητοποίησε ότι ο Eazy E είχε δώσει το ελεύθερο στον μάνατζερ του να διαχειρίζεται τα οικονομικά, διαπιστώνοντας ότι ο ίδιος «ρίχνεται». Ακολουθεί η σόλο καριέρα του η οποία ήταν η αφορμή ώστε να γιγαντωθούν τα diss (ορολογία που χρησιμοποιείται όταν κάποιος μέσω ενός τραγουδιού προσβάλλει κάποιον άλλον), ενώ λίγο καιρό μετά από το σχήμα φεύγει και ο Dr. Dre ο οποίος αποτελούσε και την καρδιά των NWA.

170497203-856478538416568-4860311660982737067-n

Η αρχή της συνεργασίας του DRE με τον Suge Knight εκτοξεύει στα ύψη τον χώρο της χιπ χοπ. Ο «γιατρός» ανακαλύπτει τον Snoop Dogg τον άνθρωπο που έμελλε να «ανακατέψει» την gangsta rap με την “αγάπη” και όλα πλέον παίρνουν τον δρόμο τους. Κομματάρες όπως το who am I, jin and juicy και Fuck Wit Dre Day εκτοξεύουν τις μετοχές της Death Row που σιγά – σιγά γίνεται η νούμερο ένα δισκογραφική εταιρεία στις ΗΠΑ και προσφέρει στον πλανήτη μερικά «αριστουργήματα» που μέχρι και σήμερα συγκαταλέγονται στα All time Classic. Παράλληλα, στο κάδρο μπαίνει και ο μεγαλύτερος ράπερ όλων των εποχών, ο 2Pac ο οποίος προκαλεί με τους στίχους του όποιον θελήσει να μπει εμπόδιο στον δρόμο του.

Η Death Raw είχε βρει τον καλλιτέχνη που θα πήγαινε ακόμα ένα βήμα παραπέρα, όμως στις τάξεις της διαθέτει τον άνθρωπο που έμελλε να διαλύσει σε μια νύχτα το οικοδόμημα που πολλοί έχτιζαν επί σειρά ετών.

170349733-484464389575840-2560040519854463179-nΗ «μαύρη» νύχτα της σκηνής

Ήταν 3 Αυγούστου του 2015 όταν στη Νέα Υόρκη παρουσιάζονταν τα Source Awards, ή αν θέλετε τα “όσκαρ της χιπ χοπ”. Μέσα στη “Μέκκα” της ραπ, δύο καλλιτέχνες της Δυτικής Ακτής ήταν έτοιμοι να τα σαρώσουν όλα, έχοντας απέναντί τους το κοινό από τις συνοικίες του Μπρούκλιν, του Μπρονξ και κάθε κακόφημης γειτονιάς της Νέας Υόρκης. Στο βραβείο του καλύτερου παραγωγού της χρονιάς, ο Suge Knight αποφασίζει να βάλει «βόμβα» στην εκδήλωση: «Οποιοσδήποτε καλλιτέχνης εκεί έξω που θέλει να είναι καλλιτέχνης, να μείνει αστέρι και δεν θα χρειάζεται να ανησυχεί για αν ο παραγωγός του προσπαθεί να είναι σε όλα στα βίντεο, σε όλους στους δίσκους, να χορεύει – ελάτε στη Death Row!», λέει παραλαμβάνοντας το βραβείο του σε μια ξεκάθαρη σπόντα για τον Puff Daddy ο οποίος κυριαρχούσε ως παραγωγός στην ανατολική ακτή! Αμέσως το κοινό της Νέας Υόρκης ξεσηκώνεται και αρχίζει να γιουχάρει τον Suge. Λίγη ώρα αργότερα ανεβαίνει στη σκηνή ο Dre για να παραλάβει το δικό του βραβείο, συνοδευόμενος από τον Snoop Dogg. Ο τελευταίος, μόλις ακούει τη γιούχα να ανεβαίνει σε ένταση ολοένα και περισσότερο, λέει μερικά λόγια για τη Δυτική Ακτή στους παρευρισκόμενους, τα οποία όπως παραδέχτηκε χρόνια αργότερα «έπρεπε να δίνουν το στίγμα του ποιοι είμαστε, ότι ξέραμε που ήμασταν, αλλά ήταν ανάγκη να έχουν και ένα μήνυμα αγάπης. Διαφορετικά δεν θα φεύγαμε από εκεί πέρα».

Ο ενωτικός λόγος του Puff Daddy δεν πιάνει καθόλου τόπο αν και ο ίδιος τόνισε ότι σέβεται απεριόριστα τον Dr. Dre και την Death Row για τα όσα είχαν καταφέρει. Κάποια χρόνια αργότερα πάντως παραδέχτηκε ότι την ώρα που άκουγε να τον Suge να μιλάει σκεφτόταν τα δελτία ειδήσεων και τους τίτλους τους: «Αφροαμερικανοί ράπερ διοργανώνουν την ηλίθια γιορτή τους και σκοτώνονται μεταξύ τους στη Νέα Υόρκη για μια ηλίθια δήλωση». Ευτυχώς την ημέρα εκείνη δεν πέθανε κανείς, όμως ήταν η αρχή της καταστροφής του Gangsta Rap, αλλά και της χιπ χοπ σκηνής γενικότερα.

Οι δυτικοί ενάμιση μήνα μετά προσθέτουν στις τάξεις τους τον 2 Pac τον οποίο απολακίζει η Death Row προκειμένου να τον υπογράψει και ο μεγαλύτερος «ποιητής» που γνώρισε ποτέ η σκηνή, γίνεται η αφορμή ώστε η κόντρα Ανατολικής και Δυτικής Ακτής να γιγαντωθεί.

Η απόπειρα δολοφονίας του στη Νέα Υόρκη, στο στούντιο που ηχογραφούσε ο φίλος του -μέχρι τότε- Notorious Big, εξαγριώνει τον Μακιαβέλι ο οποίος πλέον ζει για να γράφει στίχους μίσους για οτιδήποτε δεν συμβαδίζει με τα πιστεύω του. Στις 7 Σεπτεμβρίου του 1996 πυροβολείται πέντε φορές ενώ επέβαινε στο αυτοκίνητο του Suge και στις 13 του ίδιου μήνα αφήνει την τελευταία του πνοή. Έξι μήνες αργότερα, βρίσκει τον ίδιο σχεδόν θάνατο το αντίπαλο δέος από την Ανατολή, ο Biggie Smalls.

Έκτοτε άλλαξαν πολλά στο χώρο. Ο Snoop Dogg έφυγε από την Death Row, όπως και ο Dre και συνέχισαν σόλο καριέρες. Οι στίχοι τους ήταν πιο απαλοί αφού πλέον είχαν το παράδειγμα του πόσο στραβά μπορεί να πάει η φάση από κάποιους προσβλητικούς στίχους.

Πολλοί πίστεψαν ότι το χιπ χοπ “πέθανε” μαζί με τους δύο καλλιτέχνες που εκπροσώπησαν τις περιοχές τους περισσότερο δυναμικά από κάθε άλλον.

Η αλήθεια είναι ότι ο θάνατός του είχε έρθει στις 3 Αυγούστου του 1995, όταν ο Suge ύψωνε το χέρι του μέσα στη Νέα Υόρκη, προσβάλλοντας το μέρος που γέννησε την ραπ μουσική…

Νίκος Καλαμπάκας

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

3 + 2 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.