Το πανκ ροκ μουσικό ρεύμα γεννήθηκε στο Λονδίνο στα μέσα της δεκαετίας του ’70 και κήρυξε κυριολεκτικά το μοτίβο της απόλυτης άρνησης.
Με πρωτοπόρους τους θρυλικούς Sex Pistols και το κεντρικό σύνθημα του No Future, τα πάντα στο πανκ ροκ, απ’ τους τίτλους των τραγουδιών μέχρι τα ονόματα των συγκροτημάτων, εκθείαζαν την καταστροφή και το χάος, επιδιώκοντας να σοκάρουν και να ταρακουνήσουν τα «γαλάζια νερά» του συμβατικού αστικού κόσμου.
Και το κατάφεραν! Το πανκ ροκ εξαπλώθηκε στη Γερμανία και τη Γαλλία και αργότερα εισχώρησε στην Κεντρική και Νότια Ευρώπη, αλλά και στη Σκανδιναβία.
Η εισαγωγή του ροκ στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες, διευκολύνθηκε ιδιαιτέρως από τη «συμβατότητα» του ίδιου με τις παραμέτρους του εμπορίου και του κέρδους, ενώ παράλληλα λειτούργησε δυναμικά, τόσο στο επίπεδο της εφηβικής χειραφέτησης όσο και στο επίπεδο της αντίστασης στην ανελευθερία και τη συμβολική υποτίμηση.
Ωστόσο, είναι γεγονός ότι η Ελλάδα παρακολουθεί συνήθως, με τους δικούς της ρυθμούς, τις πολιτιστικές εξελίξεις και ανακατατάξεις που διαδραματίζονται στο διεθνή κόσμο. Κατά συνέπεια, στις αρχές της δεκαετίας του ’80, η Ελλάδα, «καθηλωμένη» στις εξελίξεις της μεταπολιτευτικής περιόδου και στο δικό της, εν μέρει πολιτικοποιημένο, μουσικό μικρόκοσμο, άρχισε να αντιλαμβάνεται την ύπαρξη του πανκ ροκ ρεύματος, όταν όμως αυτό είχε ήδη αρχίσει να «εξατμίζεται».
Το ίδιο πράγμα συνέβη και μετεμφυλιακά, όταν στις αρχές της δεκαετίας του ’50, εμφανίστηκαν οι Έλληνες Υπαρξιστές, με πρωτεργάτη το γνήσιο beatnik και αγράμματο τσαγκάρη, Σίμο Τσαπνίδη, οι οποίοι κατάφεραν να εξαπλώσουν σε ολόκληρη την Ελλάδα το ρεύμα των φιλοσοφικών και υπαρξιστικών τους ανησυχιών, που ουσιαστικά ξεκίνησε απο μια μικρή παρέα, μόλις τριών νέων, με έδρα την «ιπτάμενη παράγκα» στου Ψυρρή.
Τα περισσότερα πανκ ροκ ελληνικά συγκροτήματα της δεκαετίας του ’80, ακολούθησαν το «δρόμο της μοναξιάς», χωρίς να το θέλουν, λόγω της κοινωνικής περιφρόνησης και των παγιωμένων συντηρητικών συμπεριφορών, που μέχρι τότε η πολιτιστική ζωή και νοοτροπία της Ελλάδας δεν είχε ακόμα αποτινάξει.
Παρόλα αυτά, το πανκ κίνημα που δραστηριοποιήθηκε στην Ελλάδα, στηρίχτηκε σε δομές αυτοοργάνωσης και αυτοδυναμίας, δημιουργώντας στέκια σε πανεπιστημιακούς χώρους και καταλήψεις, μέρη όπου ο καθένας ήταν ευπρόσδεκτος να παίξει τη δική του μουσική, να έρθει σε επαφή με ανθρώπους που μοιράζονταν κοινά ενδιαφέροντα και αγάπη για τη συγκεκριμένη μουσική και να κινηθεί ελεύθερα, μακριά απ’ τα καχύποπτα βλέμματα της κοινωνίας και το φόβο της περιθωριοποίησης.
Παρακάτω, παρατίθενται πολύ συνοπτικά 5 απο τα πολλά πανκ ροκ συγκροτήματα της εποχής εκείνης, που συνέβαλλαν, το καθένα με το δικό του τρόπο και τις δικές του δυνατότητες, στην ανάπτυξη και τη διατήρηση της πανκ μουσικής σκηνής της Ελλάδας.
- Γενιά του Χάους
2. Γκούλαγκ
Όχι, δεν είναι τα σοβιετικά στρατόπεδα συγκέντρωσης! Το συγκρότημα, όμως, πιθανόν ήθελε να «κλείσει το μάτι» στις αυταρχικές πολιτικές καταναγκασμού και τη βίαιη αυθαιρεσία της εξουσίας. Οι «Γκούλαγκ» δημιουργήθηκαν το 1985 στη Θεσσαλονίκη και συνάρπασαν τους πανκ οπαδούς με τη μελωδικότητα της hard rock και heavy metal μουσικής τους. Οι εμπνευσμένοι στίχοι των τραγουδιών τους, ξεπερνούσαν κατά πολύ τα τετριμμένα και τις νόρμες της εποχής, ξεσηκώνοντας το κοινό με τους έντονα πολιτικοποιημένους στίχους τους.
3. Χάσμα
Οι «Χάσμα» αποτελούν μια πολύ σημαντική μπάντα, που κατάφερε να «σπάσει» την πανκ πρωτοκαθεδρία της Αθήνας και Θεσσαλονίκης, αφού ιδρύθηκε στον Πύργο Ηλείας, το 1994, χρονιά που θα κάνει και το πρώτο της live στηρίζοντας τους Panx Romana. Το συγκρότημα «Χάσμα» πέρασε ένα μήνυμα με το δικό του ξεχωριστό τρόπο, αποδεικνύοντας ότι μπορεί κανείς να εκφραστεί με γλυκά φωνητικά και μοντέρνες αρμονικές συνθέσεις, που δε «φωνάζουν». Δραστηριοποιήθηκαν σε πολλές ανεξάρτητες συναυλίες αλληλεγγύης και χώρους καταλήψεων, όπου γινόταν κυριολεκτικά «πανικός» και τελικά διαλύθηκαν το 2011, λόγω προσωπικών και μουσικών διαφορών, για να ακολουθήσουν διαφορετικούς επαγγελματικούς και μουσικούς δρόμους.
4. Stress
Όπως λέει και το όνομά τους, οι «Stress» διατάραξαν την «κοινή ησυχία» της φιλήσυχης ελληνικής κοινωνίας και πρόταξαν ουσιαστικά το ελεύθερο δικαίωμα του καθενός στη ζωή και το άγχος. Το συγκρότημα ιδρύθηκε απο Αθηναίους το 1980 και δύο χρόνια αργότερα εμφανίστηκε στο πανκ φεστιβάλ στο κλαμπ Αρετούσα στην Πλάκα.
5. Ναυτία
Το ανατρεπτικό συγκρότημα «Ναυτία» που έκανε την εμφάνισή του το 1998 στη Θεσσαλονίκη, έγινε ο βασικός εκπρόσωπος της αναρχικής πανκ σκηνής στην Ελλάδα, μένοντας μακριά απο κάθε προσπάθεια εμπορευματοποίησης της μουσικής του, τύπου δισκογραφικές εταιρίες, διακινητές μουσικής, μουσικοπαραγωγούς και συναυλίες με εισιτήρια. Οι «Ναυτία» αντιμετώπισαν την punk μουσική σαν έναν τρόπο να μεταδώσουν την αμετάκλητη ιδεολογία τους και να διεκδικήσουν τις αναρχικές ιδέες τους. Ο πραγματικά λυσσαλέος στίχος τους μιλούσε για τα πάντα: απ’ την παγκοσμιοποίηση, μέχρι τα δικαιώματα των ζώων και την καταδίκη του σεξισμού.
Πηγή: neolaia.gr