Ο Δημήτρης Κομνηνός και η Ομάδα 90ο C ανεβάζουν τη θερμοκρασία μεταφέροντας «ΤΩ ΜΑΘΕΙΜΑ» του Ε. Ιονέσκο, εμβληματικό κωμικό δράμα του 1950, στην Αθήνα του 2018. Το κοινό θα μπορεί να απολαύσει την παράσταση για 20 παραστάσεις από 6/12/2018.
Οι συντελεστές της παράστασης ανατρέπουν τα δεδομένα της δράσης του έργου, καθώς αντικαθιστούν το ρόλο της πρωταγωνίστριας μαθήτριας με αυτόν ενός non binary (εκτός του δίπολου άνδρας-γυναίκα) ατόμου, ως αντίλογο στα «ορθά/ακαδημαϊκά/κοινωνικά πρέπει» του ΠΑΤΡΕΙΣ, ΘΡΟΙΣΚΥΑ, ΕΙΚΩΓΕΝΙΑ
Η παράσταση είναι ένα καλά δουλεμένο σχόλιο στη διαφορετικότητα αφού, για να στηθεί, οι συντελεστές της, έκαναν πολύμηνη έρευνα πάνω στη πολιτισμική κρίση της διδακτικής στης Ελλάδα, και την αφιερώνουν στη μνήμη του Βαγγέλη Γιακουμάκη, ο οποίος βασανίστηκε και δολοφονήθηκε από συμφοιτητές του στη Γαλακτοκομική Σχολή Ιωαννίνων το 2015. Έγκλημα μίσους που παραμένει ανεξιχνίαστο μέχρι και σήμερα.
Το έργο
Ένας συνεσταλμένος Καθηγητής, γνήσιος εκφραστής της ξύλινης εκπαιδευτικής διαδικασίας, υπό́ το ανήσυχο βλέμμα της πιστής του Υπηρέτριας, συμβολική́ εκπρόσωπος της νοσηρής κοινωνίας, παραδίδει μαθήματα γεωγραφίας, αριθμητικής και γλωσσολογίας, σε ένα non binary (εκτός του δίπολου άνδρας-γυναίκα) άτομο.
Μέσα από́ ερωταπαντήσεις που θυμίζουν όλα όσα έχουμε διδαχτεί, ο Ιονέσκο στήνει μια θεατρική́ παγίδα: με την εξέλιξη του μαθήματος, ο δάσκαλος οδηγεί το Μαθητευόμενο στην πλήρη υποταγή́ και η ιστορία ξεφεύγει από τη σφαίρα του ρεαλισμού.
Μέσα από σκληρές λέξεις και εικόνες, ντυμένες με το σαρδόνιο και υπέροχα ανατρεπτικό́ χιούμορ του Ιονέσκο, οι χαρακτήρες οδηγούνται στο ολικό́ χάος, με τον δάσκαλο να γίνεται βίαιος και να δολοφονεί το μαθητευόμενο του.
Στο ΜΑΘΗΜΑ – ξεκάθαρα το πιο queer μάθημα στην ιστορία της παιδαγωγικής – ο Ακαδημαϊκός Ιονέσκο αναδεικνύει με τρόπο ωμό, τον αυταρχισμό και την άνοδο της φασιστικής νοοτροπίας στη διδακτική διαδικασία, την ελλιπή κατάρτιση των διδασκόντων, τα αντιεπιστημονικά και κούφια σχολικά εγχειρίδια, την επικέντρωση στην συσσώρευση της πληροφορίας και την ισοπέδωση κάθε πανεπιστημιακής γνώσης.
*ΞΕΧΑΣΕ Ο,ΤΙ ΣΕ ΕΧΟΥΝ ΜΑΘΕΙ
Η φράση αυτή αποτελεί το μανιφέστο της παράστασης.
Η ομάδα 90οC, έπειτα από πολύμηνη ιστορική έρευνα πάνω στη πολιτισμική κρίση της Διδακτικής στην Ελλάδα, στήνει στην ατμοσφαιρική αίθουσα του Bios Basement, μια βαθιά ανήσυχη παράσταση με στόχο να αναδείξει όλα όσα βρίσκονται εκτός… διδακτέας ύλης.
Στη διασκευή της η ομάδα 90οC, μεταφέρει, σε ενεστώτα χρόνο, το έργο στην Αθήνα του 2019, που, οργισμένη και αδαής, μετεωρίζεται σε έναν απροσδιόριστο χρόνο, κάπου ανάμεσα σε παρατατικό και αόριστο, κάνοντας χρήση του καταπιεσμένου δασκάλου, ως μοντέλο ενός κοινωνικά αποδεκτού Serial Κiller, που καθημερινά σκοτώνει μαθητές, ενώ ταυτόχρονα αντικαθιστά τον ρόλο της μαθήτριας με αυτόν ενός non binary (εκτός του δίπολου άνδρας-γυναίκα) ατόμου, για να επιτεθεί στα «ορθά/ακαδημαϊκά/κοινωνικά πρέπει».
Υπογραμμίζει την αποδοχή στην διαφορετικότητα και ψιθυρίζει πως μέσα από τις χαραμάδες διαφαίνεται η γνώση (όπως ο κομμένος στα δύο τίτλος του έργου, στο εικαστικό της παράστασης).
Κύριος στόχος της ομάδας, είναι η δημιουργία μιας θεατρικής εμπειρίας που αναπνέει και εκτός θεατρικής αίθουσας, ενώ αφιερώνει την παράσταση στη μνήμη του Βαγγέλη Γιακουμάκη που βασανίστηκε και δολοφονήθηκε από συμμαθητές του, το 2015
Σχόλιο του σκηνοθέτη
«Όταν η εξειδίκευση προσπερνάει τη γνώση, η πληροφορία την ενημέρωση και ο βιοπορισμός την επιβίωση, πως περιμένει κανείς να παραμεριστεί το φασιστικό φαινόμενο; Η οργή οδηγεί – ο φανατισμός ακολουθεί – ο φασισμός παραμορφώνει – ο άνθρωπος σκοτώνει. Ιστορικά τεκμηριωμένα, κυρίαρχα στοιχεία στο έργο του Ιονέσκο και της παράστασής μας. Είναι γνωστό ότι ασχολούμαι με το θέατρο της καταγγελίας. Όμως, πια, ανησυχώ βαθύτατα, τρέμω για τη χώρα μας, το μέλλον της και για εμάς το ίδιο. Και, εδώ, στο Bios, ζεστή θεατρική φωλιά, μετά από πολλά χρόνια, μαζί με την υπέροχη ομάδα μου, τους «90 βαθμούς Κελσίου», τον Αλέξανδρο Χούντα, τη Μαρίνα Πολυμέρη, τον Διονύση Στραβοράβδη και τη Σεμέλη Παπαοικονόμου, καταθέτω αυτή μου την ανησυχία. Διανύσαμε ένα πολύμηνο, δύσκολο, νυχτερινό δρομολόγιο στη σκοτεινή πλευρά του εαυτού μας»
Δημήτρης Κομνηνός
Ταυτότητα / συντελεστές παράστασης
Συμπαραγωγή: Ομάδα 90οC / Bios – Exploring Urban Culture
Μετάφραση / Σκηνοθεσία / Φωτισμοί: Δημήτρης Κομνηνός
Ιστορική Έρευνα / Διασκευή / Επιμέλεια σκηνικού χώρου: Ομάδα 90οC
Πρωτότυπη Μουσική / Visuals: Ανδρέας Τρούσσας
Κινησιολογική́ Επιμέλεια: Πάνος Μεταξόπουλος
Φωτογραφίες: Μάνος Χρυσοβέργης
Make-up / Μαλλιά: Σάλλη Αλ Ταπάς, Άρης Γιάνγκου
Σχεδιασμός γραφιστικού / επικοινωνιακού υλικού:Τσαμπούκος Νικόλαος
Υπεύθυνη παραγωγής / Βοηθός Σκηνοθέτη: Σεμέλη Παπαοικονόμου
Κοστούμια: Μαρίνα Πολυμέρη
Διανομή
Μαθητευόμενο άτομο: Αλέξανδρος Χούντας
Υπηρέτρια: Μαρίνα Πολυμέρη
Δάσκαλος: Διονύσης Στραβοράβδης
Παραστάσεις
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21:00.
Πρώτη παράσταση: 6/12/2018
Τελευταία παράσταση: 6/01/2019
Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά
Bios Basement: Πειραιώς 84,Γκάζι, τηλ: 210 3425335
Τιμές Εισιτηρίων
Πέμπτη, Παρασκευή: Γενική Είσοδος 12€
Σάββατο, Κυριακή: Κανονικό Εισιτήριο 14€
Μειωμένο/φοιτητικό/ανέργων/άνω των 65: 12€
Προπώληση: Viva.gr
https://www.viva.gr/tickets/theater/bios/omada-90oc-to-matheima/
Η Ομάδα 90οC
Με επιρροές από όλο το φάσμα των τεχνών, και βασικό εργαλείο τις τεχνικές του βιωματικού και επινοημένου θεάτρου, η ομάδα 90οC, επιστρέφει δυναμικά στη φιλόδοξη ερευνητική της πορεία με το ΜΑΘΗΜΑ του Ιονέσκο – έργο που κατέχει το παγκόσμιο ρεκόρ παραστάσεων, αφού παίζεται αδιάκοπα από τις 16.02.1957 μέχρι σήμερα, στο Théâtre de la Huchette στο Παρίσι.
Η θεατρική ομάδα ιδρύθηκε από τον Δημήτρη Κομνηνό το 2004, με αφορμή την ομώνυμη παράσταση του έργου της βραβευμένης με Pulitzer Marsha Norman, που ανέβηκε στο θέατρο Επί Κολωνώ τη σεζόν 2004 – 2005. Στη συνέχεια ο Δημήτρης Κομνηνός και οι 90οC ανέβασαν τη “Φαλακρή Τραγουδίστρια” του Ε. Ιονεσκο, που παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία
τις σεζόν 2005 – 2006 & 2006 – 2007, στα θέατρα Επί Κολωνώ,
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και Βικτώρια.
Τη σεζόν 2007-2008 η ομάδα ανέβασε στο θέατρο Βικτώρια, το “Σπιρτόκουτο”, θεατρική διασκευή του ομώνυμου κινηματογραφικού έργου του Γιάννη Οικονομίδη, που απέσπασε το βραβείο Καλύτερου νέου Ελληνικού Έργου στα Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2008 που διοργανώνει το περιοδικό Αθηνόραμα. Το 2010, η ομάδα ανέβασε στο θέατρο Βικτώρια την κωμωδία ”The real Inspector hound” του βραβευμένου με Pulitzer, θεατρικού συγγραφέα Tom Stoppard, με τον τίτλο ”Αυτό θα το Δούμε”. Η ομάδα υπέγραψε επίσης τις επιτυχίες «Fucking Games» του Grae Cleugh και ”Fit Τo Be Tied”, του Nicki Silver, που παίχτηκαν στην έδρα της ομάδας, το θέατρο Βικτώρια. Η δραστηριότητα της ομάδας ανεστάλη με το κλείσιμο του θεάτρου Βικτώρια, τις τύχες του οποίου διαχειρίστηκε, ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής, ο Δημήτρης Κομνηνός, από το 2006 μέχρι το 2015.
Οι ηθοποιοί και οι συντελεστές της ομάδας 90οC εναλλάσσονται ανάλογα με το ρεπερτόριο. Η ομάδα έχει επίσης διοργανώσει σεμινάρια και εργαστήρια με βάση την μέθοδο υποκριτικής The Sanford Meisner Technique και viewpoints της Mary Overlie, όπως αυτά αναπτύχθηκαν από τις Anne Bogart και Linda Landau.
Η ομάδα υποστηρίζεται νομικά και λογιστικά από την
Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία “Οδύσσεια – Πολιτιστικές Εκδηλώσεις”
Νon Binary – Ορισμός
Τα περισσότερα άτομα – συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έχουν προχωρήσει σε εγχείρηση αλλαγής φύλου – είναι είτε αρσενικού είτε θηλυκού φύλου. Όμως, μερικά άτομα δεν ταιριάζουν σε αυτές τις 2 κατηγορίες των αντρών και γυναικών (θηλυκό/αρσενικό φύλο). Για παράδειγμα, κάποια άτομα έχουν ένα φύλο που συνδυάζει χαρακτηριστικά τόσο θηλυκού όσο και αρσενικού φύλου, ή ένα φύλο που είναι τελείως διαφορετικό και από το αρσενικό και από το θηλυκό. Κάποια άτομα δεν ταυτίζονται με κανένα από τα 2 φύλα. Το φύλο κάποιων ατόμων αλλάζει από καιρό εις καιρό κατά τη διάρκεια της ζωής του.
Άτομα των οποίων το φύλο δεν είναι ούτε αρσενικό ούτε θηλυκό, χρησιμοποιούν διάφορες ορολογίες για να περιγράψουν τον εαυτό τους, με τον όρο Non-binary να είναι ο επικρατέστερος. Άλλοι όροι είναι οι genderqueer, agender, bigender. Κανένας από αυτούς τους όρους δεν σημαίνει ακριβώς το ίδιο, όμως όλοι μιλούν για ένα φύλο το οποίο δεν είναι ούτε αρσενικό αλλά ούτε και θηλυκό.
Γιατί non-binary;
Κάποιες κοινωνίες αναγνωρίζουν μόνο δύο φύλα, αρσενικό ή θηλυκό, αυτό καλείται φυλετική δυαδικότητα, γιατί binary σημαίνει ‘έχοντας 2 πλευρές’, αρσενικό & θηλυκό.
Non-binary είναι ένας όρος που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι για να περιγράψουν φύλα τα οποία δεν εμπίπτουν σε αυτές τις 2 κατηγορίες αρσενικό ή θηλυκό.
Βασικά στοιχεία των non-binary ατόμων
Τα non-binary άτομα δεν είναι κάτι το καινούργιο. Τα άτομα αυτά δεν είναι μπερδεμένα σε ό,τι αφορά την ταυτότητα τους. Η Non-binary ταυτότητα έχει αναγνωριστεί εδώ και μια χιλιετία σε κοινωνίες ανά τον κόσμο. Αρκετά, αλλά όχι όλα, non binary άτομα έχουν προχωρήσει σε ιατρικές εγχειρήσεις ώστε να αποκτήσουν ένα σώμα που είναι πιο ταιριαστό στην φυλετική τους ταυτότητα. Όμως, δεν χρειάζονται όλα τα non-binary άτομα ιατρική βοήθεια ώστε να συνεχίσουν να ζουν τη ζωή τους. Τα περισσότερα άτομα που προχωρούν σε εγχείρηση αλλαγής φύλου δεν είναι non-binary. Αυτά τα άτομα έχουν μια φυλετική ταυτότητα η οποία είναι είτε αρσενική είτε θηλυκή και πρέπει να τους συμπεριφερόμαστε σαν ένα οποιοδήποτε αρσενικό ή θηλυκό άτομο. Συνήθως γεννιούνται με σωματικά χαρακτηριστικά τα οποία ταιριάζουν με αυτά των αρσενικών/θηλυκών ατόμων, αλλά η φυλετική τους ταυτότητα είναι κάτι διαφορετικό από το αρσενικό/θηλυκό.