Στη δημόσια εικόνα των μεγαλύτερων καλλιτεχνών του 20ού αιώνα -και όχι στα έργα τους- εστιάζει μία νέα έκθεση του Museum für Fotografie στο Βερολίνο. Στην έκθεση Artist Complex – Photographic Portraits from Baselitz to Warhol, εκτίθενται 180 πορτρέτα εμβληματικών καλλιτεχνών, όπως αυτοί φωτογραφήθηκαν μεταξύ του 1917 και του 2000 από τους πιο διακεκριμένους image-makers της εποχής τους.
Μέσω της έκθεσης φαίνεται πώς αυτοί οι καλλιτέχνες ήξεραν ακριβώς τον τρόπο να συνθέσουν, όχι μόνο τα έργα τους, αλλά και τη δημόσια εικόνα τους. Ας δούμε πώς επέλεξαν να φωτογραφηθούν 7 από τα διασημότερα πρόσωπα της έκθεσης.
Pablo Picasso
Αν και τα έργα του Picasso δεν χαρακτηρίζονται από το κωμικό στοιχείο, αυτό το φωτογραφικό πορτρέτο του Ισπανού ζωγράφου είναι μία οπτική φάρσα. Ο Robert Doisneau φωτογράφησε τον “σκεπτικό” Picasso με μία δόση χιούμορ, αντικαθιστώντας τα δάκτυλα του καλλιτέχνη με ψωμάκια δίπλα στο πιάτο.

Jeff Koons
Δεδομένης της χιουμοριστικής φύσης των έργων του Jeff Koons, δεν αποτελεί έκπληξη ότι ο Αμερικανός καλλιτέχνης φωτογραφήθηκε με την ίδια διάθεση. Όμως, το γεγονός ότι φωτογραφήθηκε μπροστά από μία ταπετσαρία trompe l’oeuil (οφθαλμαπάτη) δεν είναι καθόλου τυχαίο. Τόσο ο ίδιος, όσο και η φωτογράφος του Vera Isler, ήθελαν μέσω του πορτρέτου να περάσουν το μήνυμα ότι πρέπει να κοιτάζουμε κάτω από την επιφάνεια γιατί τα πράγματα δεν είναι πάντα όπως φαίνονται.

Jean Arp
Ο Jean Arp με απόλυτη φυσικότητα γίνεται ένα με τα γλυπτά του σε αυτό το ήρεμο πορτρέτο στο εργαστήριό του. Η θέση του στο πίσω μέρος αυτής της φωτογραφίας του Pablo Volta υποδηλώνει ακριβώς την πλήρη αφοσίωση του καλλιτέχνη στο έργο του.

Frida Kahlo
Διάσημη για τις σουρεαλιστικές αυτοπροσωπογραφίες της, η Frida Kahlo ποζάρει για τον Bernard Silberstein βάζοντας όσο περισσότερο μπορεί στοιχεία του εαυτού της μέσα στη φωτογραφία. Τα προσεκτικά επιλεγμένα ρούχα και αξεσουάρ αποτίουν φόρο τιμής στη βαθιά σχέση της με την πατρίδα της, το Μεξικό.

Keith Haring
Ξεχωρίζοντας με την κόκκινη μπλούζα του μέσα στο ασπρόμαυρο φόντο, ο Keith Haring ποτέ δεν ήταν ένα με τη μάζα – ούτε στη ζωή, ούτε σε αυτό το πορτρέτο του Wolfgang Wesener. Ο Αμερικανός καλλιτέχνης χαλαρά ακουμπά πάνω σε ένα ακέφαλο γλυπτό του, και το ανέκφραστο βλέμμα του αποτελεί σημείο ηρεμίας στο άτακτο περιβάλλον που τον περικλείει.

Marina Abramović
Φορώντας μόνο την χαρακτηριστική προκλητική της έκφραση και κρατώντας ένα μαστίγιο από ουρά αλόγου, η Marina Abramović φαίνεται σαν να απαιτεί μία απάντηση από τους θεατές αυτού του πορτρέτου. Η πάντα τολμηρή performance artist ποζάρει για τον Thomas Adel μπροστά από κενό φόντο, ώστε να τονίσει τη σημασία της ίδιας στο έργο της.

Roy Lichtenstein
Αν και το πρόσωπο του Αμερικανού καλλιτέχνη των κόμιξ, Roy Lichtenstein, φαίνεται από 3 πλευρές σε αυτό το πορτρέτο του Ken Heyman, σε καμία ο καλλιτέχνης δεν κοιτάζει άμεσα τον θεατή. Αυτό το πορτρέτο τραβήχτηκε στη δεκαετία του ’60, όταν ο Lichtenstein βρισκόταν στο αποκορύφωμα της καριέρας του ως pop artist και το βλέμμα του δείχνει να κοιτάζει σε βάθη που ο απλός θεατής δεν μπορεί να δει.

Η έκθεση Artist Complex – Photographic Portraits from Baselitz to Warhol θα είναι ανοικτή προς το κοινό έως 7 Οκτωβρίου 2018.
Πηγή: globalist.gr