Τούμπανο θα έπρεπε να είναι το μάτι σου, Μ@ΛΑΚΑ.

Με τον όρο clickbait περιγράφουμε το περιεχόμενο ιστοσελίδων που έχει ως στόχο την αποκόμιση κερδών από την διαδικτυακή διαφήμιση, σε βάρος της ποιότητας ή της ακρίβειας του άρθρου, στηριζόμενο σε τίτλους εντυπωσιασμού ώστε να προσελκύσει κλικ και στη συνέχεια να ενθαρρύνει την προώθηση του περιεχομένου στα κοινωνικά δίκτυα. 

Μετά τη σύντομη περιγραφή αυτή, μπαίνω στο «ψητό». Αφορμή για όλα όσα θα διαβάσετε παρακάτω στάθηκε ο τίτλος ενός site για την υπόθεση με το βιτριόλι: “Αυτό είναι το τούμπανο που έριξε το βιτριόλι στην 35χρονη”. Ε-ΜΕ-ΤΟΣ.

MA-1Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι με την είσοδο της ηλεκτρονικής ενημέρωσης στην καθημερινότητά μας, η δημοσιογραφία πέθανε. Εδώ που τα λέμε, δεν έχουν και άδικο αφού ένας πααραπλανητικός τίτλος σε ένα κατά τα άλλα αδιάφορο άρθρο, μπορεί να εκτοξεύσει σε πολύ μικρό χρόνο τα analytics του κάθε site. Όλοι όσοι εργάζονται σε ηλεκτρονικά Μέσα το έχουν κάνει και θα το ξανακάνουν εφόσον η εργοδοσία τους δεν τους απειλήσει με απόλυση.

Προσωπικά δουλεύω και παρατηρώ το ελληνικό ίντερνετ από το 1999. Είμαι μάλλον από τους «βετεράνους» του είδους και έχω ζήσει όλα τα στάδια του, τόσο ως συντάκτης σε πολλά sites, όσο και ως διαχειριστής των social media τους. Τα μάτια μου έχουν δει πολλά, όμως αυτό με εξόργισε πραγματικά. Την ώρα που μια κοπέλα έχει στιγματιστεί για πάντα επειδή μια ψυχοπαθής σκέφτηκε ότι είναι καλή ιδέα να τη λούσει με βιτριόλι, κάποιοι κάνουν «πάρτι» πάνω στον πόνο της.

Δε φτάνει που τα κανάλια φιλοξενούν 20λεπτα ρεπορτάζ για το θέμα, δίνοντας ιδέες σε άλλους ψυχοπαθείς για το πως θα εκδικηθούν έναν πρώην ή μια πρώην, ή ένα νυν η μια νυν, έχουμε και τους γελοίους στα sites που για να παίξουν μια απλή είδηση διαφορετικά, «φουσκώνουν» τον τίτλο με μαλακίες. Πραγματικά ο συγκεκριμένος τίτλος είναι για «πούλοντζερ», δηλαδή για να πιάσεις αυτόν που τον έβαλε και να τον κάνεις τούμπανο στο ξύλο. Το πλέον εξωφρενικό είναι ότι μερικές μέρες μετά, δεν έχει κατέβει το άρθρο, δεν έχει αλλάξει ο τίτλος και προφανώς δεν έχει απολυθεί ο συντάκτης.

vitriolesΕίναι τουλάχιστον γελοίο όλο αυτό που συμβαίνει με τους παραπλανητικούς τίτλους. Είναι γελοίοι όσοι τους αναπαράγουν, πατώντας το share και τους ανεβάζουν στα προφίλ τους. Δίνουν ετσι το δικαίωμα στον κάθε «ανύπαρκτο» συντάκτη να φαίνεται καλός στη δουλειά του, μόνο και μόνο επειδή φέρνει στο site που εργάζεται μερικά «κλικ» παραπάνω.

Αν σταματήσουμε εμείς να τα μοιράζουμε, θα σταματήσουν κι αυτοί να τα κάνουν. Ακόμα καλύτερα, όσο τους κράζουμε στα social media, τόσο εκείνοι θα ντρέπονται να κάνουν κλικοθηρίες…

Νίκος Καλαμπάκας