Το horror είναι ένα είδος το οποίο υπάρχει από τις απαρχές του κινηματογράφου και είναι ίσως αυτό με τις πιο ευδιάκριτες φάσεις. Από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό, τα τέρατα της Universal, το έντονο πορφυρό της Hammer και τον πεσιμισμό των 70s, για ονοματίσουμε μόνο λίγες από αυτές, περάσαμε στη νέα χιλιετία με τον τρόπο που το αναβίωσε ο Wes Craven, το βαρύ gore του Eli Roth και μπαίνοντας στο 2020, το horror γνωρίζει μια άλλη φάση, αυτή του ‘elevated genre’. Αυτή η έκφραση είναι σήμερα μία από τις αγαπημένες όλων αυτών των executives του Χόλιγουντ, και με απλά λόγια σημαίνει το σενάριο αυτό το οποίο βαδίζει μεν στο εμπορικό μονοπάτι αλλά το κάνει λίγο πιο έξυπνα, λίγο πιο εκλεπτυσμένα, λίγο πιο κοινωνικά προβληματισμένα. Είναι η νέα φάση στην οποία έχει μπει το horror τα τελευταία χρόνια με τεράστια αποδοχή από το κοινό, με ίσως πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το “Get Out” του Jordan Peele.
Πάμε λοιπόν να δούμε τα πέντε νέα δείγματα elevated horror που αναμένεται να μας απασχολήσουν μέσα στη νέα χρονιά.
The Invisible Man
Η υπόθεση έχει ως εξής: Μια γυναίκα (Elizabeth Moss, “The Handmaid’s Tale”) αποφασίζει να γλιτώσει από τη σχέση της με τον βάναυσο σύντροφό της, έναν πλούσιο και λαμπρό επιστήμονα, και το σκάει μέσα στη νύχτα βρίσκοντας καταφύγιο στο σπίτι της αδερφής της. Οταν μαθαίνει ότι ο πρώην της αυτοκτόνησε και της άφησε ένα τεράστιο μέρος της περιουσίας του, εκείνη θεωρεί πως πρόκειται για κόλπο και σύντομα μια σειρά από ανεξήγητα γεγονότα που απειλούν τη ζωή των δικών της ανθρώπων, την πείθουν πως την κατατρέχει μια αόρατη παρουσία.
Το ότι η ταινία διαφημίζεται σαν διασκευή του ομώνυμου βιβλίου του H.G. Wells και remake της ταινίας του 1933 μόνο διαφημιστικό κόλπο μπορεί να αποτελεί, αφού μετά την τεράστια αποτυχία της “Μούμιας” με τον Tom Cruise, η Universal διέλυσε εν μία νυκτί το μεγαλεπήβολο franchise της και αποφάσισε να γυρίσει αυτόνομες ταινίες. Και μάλλον πολύ καλά έκανε αφού η πλοκή ακούγεται όντως ενδιαφέρουσα ενώ το σενάριο και τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο Leigh Whannell, ο οποίος ξεκίνησε σαν σεναριογράφος του “Saw” και του “Insidious” προτού περάσει στη σκηνοθεσία με το υπέροχο sci-fi “Upgrade”. Η ταινία κυκλοφορεί στις 28 Φεβρουαρίου από τη Universal.
Antlers
Μετά το “Scary Stories to Tell in the Dark”, ο Guillermo del Toro κάνει την παραγωγή στο “Antlers”, μια ταινία υπερφυσικού τρόμου σε σκηνοθεσία του Scott Cooper, του ανθρώπου πίσω από το “Crazy Heart” και το αδίκως παραγνωρισμένο “Out of the Furnace”, και σενάριο βασισμένο στο διήγημα “The Quiet Boy” του Nick Antosca.
Πρωταγωνιστεί η Keri Russell (“The Americans”) στο ρόλο μιας δασκάλας σε μια επαρχιακή πόλη του Ορεγκον, η οποία μαζί με τον σερίφη αδερφό της (Jesse Plemons, “Breaking Bad”) υποψιάζονται πως ένας από τους μαθητές της κρύβει ένα μυστικό που ίσως να σχετίζεται με την ανακάλυψη ενός κατασπαραγμένου πτώματος. Η ταινία κυκλοφορεί από την Searchlight Pictures (πρώην Fox Searchlight μετά τη μετονομασία της από την Disney) στις 17 Απριλίου.
Antebellum
Το “antebellum” είναι μια λέξη που χρησιμοποιείται στην Αμερική για να δηλώσει την περίοδο πριν τον αμερικανικό εμφύλιο, δηλαδή από το 1861 και πίσω. Στην ταινία πρωταγωνιστεί η διάσημη Αμερικανίδα R&B τραγουδίστρια και μουσικός Janelle Monáe, η οποία τα τελευταία χρόνια ασχολείται και με την υποκριτική κρατώντας βασικούς ρόλους στις ταινίες “Hidden Figures” και “Welcome to Marwen” ενώ φέτος θα ανήκει στο βασικό cast του 2ου κύκλου της σειράς “Homecoming”. Υποδύεται τη Βερόνικα, μια επιτυχημένη συγγραφέα η οποία βρίσκεται παγιδευμένη σε μία τρομακτική εναλλακτική πραγματικότητα.
Αυτά είναι τα μόνα στοιχεία που έχουν δοθεί μέχρι στιγμής στη δημοσιότητα γύρω από το σενάριο και μπορείτε να βγάλετε λοιπά συμπεράσματα παρακολουθώντας το trailer που ακολουθεί. Η σκηνοθεσία ανήκει στο δίδυμο Christopher Renz και Gerard Bush, οι οποίοι έγιναν γνωστοί για τη δουλειά τους σε διαφημιστικά και videoclip, για τη Vogue, την Porsche και τον Jay-Z, μεταξύ πολλών άλλων. Μπαίνουν για πρώτη φορά στα χωράφια της μεγάλου μήκους μυθοπλασίας σκηνοθετώντας ένα σενάριο γραμμένο από τους ίδιους, σε παραγωγή της εταιρείας QC (“Get Out!”, “BlacKkKlansman”) και διανομή Lionsgate. Συμμετέχουν επίσης οι Eric Lange (“Narcos”), Jena Malone (“Too Old to Die Young”), Jack Huston (“Boardwalk Empire”) και Gabourey Sidibe (“Empire”). Η ταινία κυκλοφορεί στους κινηματογράφους – και της Ελλάδας – στις 23 Απριλίου.
Candyman
Ο Jordan Peele, ο πιο πολυσυζητημένος δημιουργός ταινιών τρόμου των τελευταίων ετών (“Get Out”, “Us”) φέρνει ξανά στη μεγάλη οθόνη τον μύθο του “Candyman”, του θρυλικού χαρακτήρα που δημιούργησε ο Clive Barker στο διήγημά του “The Forbidden” και μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1992. Ο Peele αναλαμβάνει την παραγωγή και τη συγγραφή του σεναρίου και αναθέτει τη σκηνοθεσία στη Nia DaCosta, η οποία γνώρισε μεγάλη επιτυχία με το σκηνοθετικό της ντεμπούτο “Little Woods” στο Φεστιβάλ της Tribeca.
Σύμφωνα με τον Peele, η ταινία είναι ένα ‘πνευματικό sequel’ αυτής του 1992 αλλά θα στέκεται αυτόνομα, και θα εκτυλίσσεται πάλι στην περιοχή Cabrini Green του Σικάγο, η οποία πλέον έχει υποστεί ανάπλαση. Οι αρχικές φήμες που ήθελαν τον Yahua Abdul Mateen II (“Watchmen”) να αναλαμβάνει τον ομώνυμο ρόλο τελικά διαψεύστηκαν και τον ρόλο του Candyman υποδύεται ξανά ο Tony Todd 28 χρόνια μετά την αρχική ταινία, ενώ ο Mateen θα παίζει μεν αλλά άλλο ρόλο, έχοντας στο πλευρό του τη Teyonah Parris (“If Beale Street Could Talk”). Η ταινία θα κυκλοφορήσει από τη Universal στις 12 Ιουνίου.
Censor
Μια ανεξάρτητη βρετανική ταινία τρόμου που αναμένεται να προκαλέσει ενδιαφέρον φέτος είναι το “Censor”, το σκηνοθετικό ντεμπούτο μεγάλου μήκους της Prano Bailey-Bond η οποία εντυπωσίασε παγκοσμίως στα κινηματογραφικά φεστιβάλ τρόμου με την ταινία μικρού μήκους της, “Nasty”. Οπως και το “Nasty”, έτσι και το “Censor” εκτυλίσσεται τη δεκαετία του 1980 με φόντο τη μαζική υστερία που είχαν προκαλέσει τα video nasties, δηλαδή βιντεοκασέτες ταινιών τρόμου που γίνονταν ανάρπαστες από το κοινό και είχαν γίνει με επιτυχία στόχος επίθεσης από διάφορες συντηρητικές και θρησκευτικές βρετανικές οργανώσεις που τις κατηγορούσαν για διαφθορά της νεολαίας.
Πρωταγωνιστεί η Niamh Anger στο ρόλο μιας γυναίκας που εργάζεται στην επιτροπή λογοκρισίας ταινιών, η οποία μετά τη θέαση μιας βιντεοκασέτας τρόμου νιώθει την παρόρμηση να ερευνήσει την προ πολλών ετών εξαφάνιση της αδερφής της και στην πορεία βρίσκει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας να γίνονται όλο και πιο δυσδιάκριτα. Η ταινία ακόμα δεν έχει ημερομηνία κυκλοφορίας.
Ορέστης Μαλτέζος