Ο παλαιοντολόγος δεν είναι ένα επάγγελμα που θα έλεγες συνηθισμένο και οι κινηματογραφιστές το επιλέγουν συνειδητά είτε για να απεικονίσουν έναν ήρωα όπως ο Sam Neill στο “Jurassic Park” ή για εκμαιεύσουν γέλιο με χαρακτήρες όπως ο Cary Grant στο “Bringing Up Baby” και ο Ρος από τα “Φιλαράκια”. Η νέα ταινία του Francis Lee όμως ασχολείται με έναν πολύ διαφορετικό κυνηγό απολιθωμάτων και υπαρκτό πρόσωπο, την Mary Anning, μια παλαιοντολόγο του 19ου αιώνα, την οποία υποδύεται η Kate Winslet.

Η δεύτερη ταινία μεγάλου μήκους από τον σκηνοθέτη του “God’s Own Country” φέρει πολλές ομοιότητες με το εντυπωσιακό του ντεμπούτο: είναι μία στενή μελέτη ενός χαρακτήρα μοναχικού και κλεισμένου στον εαυτό του που επιδίδεται σε μία τρυφερή ρομαντική σχέση, η οποία παρουσιάζεται με σχολαστική προσοχή στον ρεαλισμό.

2

Η Winslet έχει υποδυθεί πολλούς ισχυρογνώμονες χαρακτήρες στο παρελθόν αλλά κανέναν με την τραχύτητα, την επιφυλακτικότητα και την εσωστρέφεια της Anning της. Η Saoirse Ronan υποδύεται την Charlotte Murchison, μια φιλάσθενη γυναίκα της υψηλής κοινωνίας την οποία εγκαταλείπει ο σύζυγός της στην φροντίδα της Anning στην κωμόπολη Lyme Regis της Αγγλίας. Σταδιακά δελεάζει την Anning να βγει από το καβούκι της ενώ μεταμορφώνεται και η ίδια στην πορεία καθώς η διστακτική και αβέβαιη σχέση τους ευδοκιμεί. Οπως την χαρακτηρίζει ο ίδιος ο σκηνοθέτης σε συνέντευξή του στο περιοδικό Sight&Sound, η Anning είναι σαν τον αμμωνίτη, το μαλάκιο του τίτλου: «Και οι δύο έχουν ένα σκληρό κέλυφος γύρω τους για να προστατέψουν τον πολύ ευάλωτο πυρήνα τους».

Μετα το “God’s Own Country” που άγγιξε θέματα σχετικά με την ωμή εποχή του Brexit στη Βρετανία, όπως η μετανάστευση, ο Lee δεν είχε σκοπό να εμβαθύνει στο παρελθόν του Ηνωμένου Βασιλείου. «Ποτέ δεν περίμενα ότι θα γύριζα μια ταινία εποχής», παραδέχεται. «Υπάρχει ένας συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο γυρίζονται οι ταινίες εποχής, ειδικά οι βρετανικές. Είτε με τον τρόπο που διασκευάζονται τα βιβλία της Austen και του Forster, ή όπως στις ταινίες του Merchant Ivory. Παρότι τις απολαμβάνω, δεν είναι ταινίες τις οποίες θα γύριζα επειδή αντιπροσωπεύουν ένα παρελθόν που παρουσιάζεται με πολύ στιλπνό τρόπο. Συνήθως οι ταινίες εποχής δεν αφορούν την πορεία ενός συνηθισμένου ανθρώπου εκείνης της περιόδου, ασχολούνται με τις ανώτερες ή τις μεσαίες τάξεις. Αυτό δεν είναι του γούστου μου».

3

Ο Lee δεν είχε ακουστά την Anning και απλώς έπεσε πάνω στο όνομά της ενώ βρισκόταν στο διαδίκτυο αναζητώντας πετρώματα για να κάνει δώρο στον πρώην του. «Κατευθείαν άγγιξε μια χορδή μέσα μου. Γεννήθηκε μέσα στη φτώχεια και παρότι δεν είχε μόρφωση ούτε κανένα προνόμιο στη ζωή της, ανήλθε ως η κύρια ειδικός στον τομέα της καθ’ όλη τη διάρκεια της εποχής της αλλά αγνοήθηκε από μια ολοκληρωτικά πατριαρχική και ταξική κοινωνία. Η Mary κυρίως το έκανε για να κερδίσει χρήματα, για να βάλει φαγητό στο τραπέζι της, για να επιβιώσει. Και με έλκουν οι δυνατοί άνθρωποι. Αυτό που με τράβηξε επίσης ήταν ότι ουσιαστικά δεν υπήρχε τίποτα γραπτό γι’ αυτήν πέρα από τις ανακαλύψεις της. Δεν υπάρχει τίποτα σχετικό με την προσωπική της ζωή. Βρήκα δύο περιγραφές της από εκείνη την εποχή. Η μία την περιέγραφε σαν μια γλυκιά και θερμή γυναίκα που λάτρευε τα παιδιά. Και η άλλη την περιέγραφε σαν μια δύστροπη και δύσκολη γυναίκα της οποίας το κατάστημα ήταν βρώμικο. Και τίποτε άλλο».

4

Η Anning ήταν αντισυμβατική και με άλλους ενδιαφέροντες τρόπους. «Δεν υπάρχει κανένα απολύτως στοιχείο ότι είχε ποτέ σχέση με άντρα», λέει ο Lee. «Υπάρχουν όμως στοιχεία ότι διατηρούσε στενές φιλίες με γυναίκες». Αναφέρεται στις έρευνες για τις γυναίκες και τις γυναικείες ομόφυλες σχέσεις τον 18ο και 19ο αιώνα. «Υπάρχουν τόσα πολλά στοιχεία επιστολών γραμμένων από γυναίκες προς άλλες γυναίκες για βαθιές, παθιασμένες σχέσεις, που ήταν εντελώς υποδόριες. Εκείνη την εποχή, η κοινωνία πίστευε ότι οι γυναίκες δεν είχαν όργανα που πρόσφεραν σεξουαλική απόλαυση, οπότε η ιδέα δύο γυναικών που είναι μαζί δεν έμπαινε καν στο νου».

Ο Lee αισθάνθηκε ότι ήταν σημαντικό να δώσει τον ρόλο σε μία Αγγλίδα ηθοποιό γύρω στα σαράντα, για να απεικονίσει με ακρίβεια την ηλικία της Anning την περίοδο που εκτυλίσσονται τα γεγονότα της ταινίας, αλλά και για να προσδώσει μια κατανόηση για τις ταξικές δυναμικές της κοινωνίας της χώρας. Λέει πως η Winslet συμφώνησε αμέσως μόλις διάβασε το σενάριο και αφιερώθηκε στην εξαιρετικά σωματική και μακροχρόνια μέθοδο του Lee, αξιοποιώντας τέσσερις μήνες προτού αρχίσουν τα γυρίσματα ώστε να χτίσει τον χαρακτήρα. «Η Kate, σαν ηθοποιός, δεν έχει ματαιοδοξία», λέει ο Lee. «Πήγε και έκανε ανασκαφή ορυκτών στις παραλίες του Lyme Regis για εβδομάδες επί εβδομάδων και έμαθε στ’ αλήθεια πώς να τα κάνει όλα. Σκαρφάλωσε στους βράχους, λερώθηκε, βράχηκε, κουράστηκε και ταλαιπώρησε το σώμα της. Αφιερώθηκε ολόκληρη μέσα σε όλο αυτό».

AMMONITESaoirse-Ronan-and-Kate-Winslet

Η Ronan, όπως ο Lee, δίνει στη Charlotte την ικανότητα να μεταμορφώνεται από «μια κούκλα σε μία ώριμη και δυναμική γυναίκα» και έκανε μια ισάξια εμβάθυνση στον χαρακτήρα της, παρότι ο ρόλος της δεν απαιτούσε τόσο σωματική κόπωση όσο κέντημα και εξάσκηση στο πιάνο.

Ο Lee αποφεύγει τον αυτοσχεδιασμό και υποστηρίζει την εκτενή προετοιμασία ως τον τρόπο για να κάνει τους εμπλεκόμενους να καταλάβουν «πώς έγιναν αυτοί οι άνθρωποι έτσι όπως περιγράφονται στο σενάριο». Η Winslet, όπως λέει, ήταν απόλυτη πως τα κίνητρα της Mary και η κατάστασή της έπρεπε να είναι ξεκάθαρα ανά πάσα στιγμή. «Ναι, μπορεί να γίνει αντιπαθητική, αλλά γιατί είναι αντιπαθητική; Πρέπει να καταλάβουμε πως προέρχεται από την ανασφάλεια. Η Kate ήταν εξαιρετική στο να το διαφυλάξει αυτό». Συνεχίζει: «Το υπέροχο στην ερμηνεία της είναι η ηρεμία της και πώς απεικονίζει όλα αυτά τα εσωτερικά συναισθήματα. Δουλέψαμε πολύ, πολύ σκληρά πάνω σε αυτά τα θέματα, επειδή είναι πολύ διαφορετικά από αυτό που είναι η ίδια η Kate, και από τους χαρακτήρες που έχει παίξει στο παρελθόν».

Η ταινία “Αμμωνίτης” (Ammonite) προβάλλεται στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου «Νύχτες Πρεμιέρας» την Κυριακή 4 Οκτωβρίου στο Θερινό Σινεμά Αίγλη.

Ορέστης Μαλτέζος

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

58 + = 65