Δεν είναι μια, δεν είναι επτά, δεν είναι καν χίλιες επτά. Οι μανούλες του κινηματογράφου είναι εκατομμύρια, άλλες καλές, άλλες κακές, άλλες στοργικές κι άλλες διαβολικές. Η κάθε μια είναι ξεχωριστή και μπορεί κάποιος να βρει αμέτρητα επίθετα για να τις περιγράψει. Εμείς εδώ στο Punked επιλέξαμε επτά από τις πιο εξοργιστικές, πιο πανούργες, πιο ακατάλληλες μητέρες του σινεμά και σας παρουσιάζουμε όλα τα απερίγραπτα κατορθώματά τους.


Ενοχη Σιωπή | Hush (1998)
Μα-Νούλα: Jessica Lange

1

Η Μάρθα Μπάρινγκ είναι μια δόλια και χειριστική μανούλα η οποία ζει ολομόναχη σε μια φάρμα στο Κεντάκι μακριά από τον μοναχογιό της, ο οποίος έχει ανοίξει τα φτερά του και συζεί με την κοπέλα του, την Ελεν, στη Νέα Υόρκη. Μην μπορώντας πλέον να τον έχει του χεριού της και όπως λέει η παροιμία «του παιδιού μου το παιδί είναι δυο φορές παιδί μου», βάζει χέρι στα αντισυλληπτικά της νύφης της η οποία λίγο καιρό μετά ανακαλύπτει ότι είναι έγκυος, τους πείθει να μετακομίσουν μαζί της στη φάρμα και αρχίζει σταδιακά να τους βάζει λόγια ώστε να δημιουργήσει προβλήματα στον γάμο τους ενώ φροντίζει να τους απομακρύνει εντελώς από φίλους και γνωστούς, με σκοπό όταν έρθει η πολυπόθητη ώρα της γέννας, να δολοφονήσει την Ελεν και να μεγαλώσει η ίδια το εγγόνι της.

Οπως αποκαλύπτεται, η γλυκιά μανούλα είχε αφήσει τον γιο της να πιστεύει ότι σε ηλικία επτά χρονών σκότωσε τον πατέρα του σπρώχνοντάς τον από τις σκάλες ενώ στην πραγματικότητα η ίδια είχε σκηνοθετήσει το ατύχημα ώστε να ζήσει ελεύθερη με τον εραστή της, ενώ ο άγνωστος ληστής που είχε επιτεθεί στην Ελεν στη Νέα Υόρκη ήταν ένας γείτονάς της. Οταν όλα έρχονται στο φως, ο γιος παίρνει την οικογένειά του και ξεγράφει για πάντα τη μανούλα, η οποία τρώει από την Ελεν ένα δικαιωματικό χαστούκι που είναι όλο δικό της.


Κάρι: Εκρηξη Οργής | Carrie (1976)
Μα-Νούλα: Piper Laurie

2

Η δεκαεξάχρονη Κάρι Γουάιτ περνάει μια φριχτή εφηβεία. Δεν αρκεί που στο σχολείο γίνεται αποδέκτης ανελέητων λεκτικών και σωματικών βασανιστηρίων από τις συμμαθήτριές της, η κατάσταση που επικρατεί στο σπίτι της είναι πολύ χειρότερη. Η μητέρα της, Μάργκαρετ Γουάιτ, είναι μια θρησκόληπτη μεσήλικη γυναίκα που υποβάλλει την Κάρι σε μαρτύρια παραφράζοντας τη Βίβλο για να δικαιολογήσει τις παρανοϊκές της αντιλήψεις, την κατηγορεί ως αμαρτωλή ακόμα και για το γεγονός ότι ως γυναίκα έχει περίοδο και την κλειδώνει ώρες ολόκληρες στη ντουλάπα για νηστεία και προσευχή ώστε να σώσει την ψυχή της. Οταν η Κάρι βρίσκει το θάρρος να την αντιμετωπίσει, η Μάργκαρετ της αποκαλύπτει ότι πηγή όλης αυτής της αντιμετώπισης είναι το γεγονός ότι ευχαριστήθηκε την σεξουαλική πράξη με τον άντρα της και η Κάρι είναι η προσωποποιημένη υπενθύμιση αυτής της μη αναστρέψιμης αμαρτίας. Δικαίως η Κάρι τη στέλνει να βρει τον δημιουργό της χρησιμοποιώντας τις ψυχικές της δυνάμεις για να τη σκοτώσει με ιπτάμενα μαχαίρια σε στάση σταύρωσης.


Αποκαλύψεις Για Μια Γυναίκα | Mommie Dearest (1981)
Μα-Νούλα: Faye Dunaway

3

Βασισμένη στα απομνημονεύματα της Christina Crawford με τις μαρτυρίες της για τη φριχτή προσωπικότητα της μητέρας της, η Faye Dunaway υποδύεται την θρυλική ηθοποιό Joan Crawford σαν μια νευρωτική και χειριστική γυναίκα η οποία υποκινεί τις πράξεις των γύρω της με την καταπιεστική συμπεριφορά της, προσφέροντας μια οδυνηρή καθημερινότητα στα δυο υιοθετημένα παιδιά της. Βλέπουμε πώς η μανιακή σε βαθμό παραφροσύνης με την καθαριότητα Crawford είχε επιβάλει στην Christina ένα καθεστώς αυστηρής πειθαρχίας μέσα από χαρακτηριστικά παραδείγματα, όπως όταν της επέτρεψε να κρατήσει μόνο ένα δώρο γενεθλίων και δώρισε τα υπόλοιπα, και πώς ξεσπούσε πάνω της με το να τη δέρνει, να την εξευτελίζει, να την κλειδώνει, να τη βάζει να καθαρίζει ασταμάτητα ουρλιάζοντάς της, ακόμα και να τη χαστουκίζει δημοσίως, φτάνοντας στο συμπέρασμα πως η υιοθεσία δεν ήταν τίποτα παραπάνω από διαφημιστικό κόλπο, ενώ σε μια σκηνή βλέπουμε τη Joan να επιτίθεται και να πνίγει την κόρη της την οποία έσωσε η οικιακή βοηθός. Η ύπαρξη αυτής της ταινίας αποδεικνύει πόσο άχτι είχε τελικά η Christina τη μάνα της.


Η Διαδοχή | Hereditary (2018)
Μα-Νούλα: Kathleen Chalfant

4

Μπορεί η ταινία να ξεκινά με την κηδεία της, όμως η Ελεν Γκράχαμ έχει προηγουμένως στήσει ένα εξαιρετικά οργανωμένο σχέδιο για να πετύχει τους σατανικούς σκοπούς της εις βάρος της οικογένειας της κόρης της. Βλέπετε, όσο ήταν εν ζωή, η νεκρή μανούλα ηγείτο μιας αποκρυφιστικής σέχτας η οποία προσπαθεί να φέρει στον κόσμο τον Πάιμον, έναν από τους επτά βασιλιάδες της κόλασης, ο οποίος χρειάζεται ένα αρσενικό σώμα-ξενιστή. Εχοντας αρχικά επιχειρήσει να χρησιμοποιήσει τον γιο της ο οποίος οδηγήθηκε στη σχιζοφρένεια και τελικά στην αυτοκτονία, σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει προσωρινά την εγγονή της, η οποία λόγω αυτού έχει αποκτήσει μια αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά. Και μπορεί στο μεταξύ η Ελεν να πέθανε, όλα όμως συνέχισαν να πηγαίνουν βάσει σχεδίου, και το απρόβλεπτο φρικιαστικό ατύχημα που σκοτώνει την εγγονή της δεν έβαλε τέλος στην πορεία του, αφού ένα μέλος της σέχτας προσεγγίζει μυστικά την οικογένεια φροντίζοντας να εξολοθρευτούν σταδιακά όλα τα μέλη της προτού τελικά ο Πάιμον αναγεννηθεί μέσω μιας τελετής στο σώμα του αρσενικού εγγονού, στην οποία λαμβάνει μέρος και το αποσυντιθέμενο πτώμα της Ελεν.


Ο Ανθρωπος Της Μαντζουρίας | The Manchurian Candidate (1962)
Μα-Νούλα: Angela Lansbury

5

Ο αρχιλοχίας Ρόμπερτ Σο παρασημοφορείται κατά την επιστροφή του στην Αμερική ως ήρωας αφού διέσωσε την ομάδα του από τα χέρια των κομμουνιστών της Κίνας κατά τη διάρκεια του Πολέμου της Κορέας. Η μητέρα του, Ελενορ Αϊσελιν, εκμεταλλεύεται αυτό το γεγονός για να προωθήσει την πολιτική καριέρα του λαϊκιστή δικτατορικών τάσεων Γερουσιαστή συζύγου της, με αποτέλεσμα ο Σο να διακόψει κάθε σχέση μαζί τους. Ομως αυτό δεν αρκεί, καθώς η μανούλα Αϊσελιν είναι η υποκινήτρια ενός διαβολικού σχεδίου. Οπως αποκαλύπτεται, η εν λόγω μαμά είχε συνεργαστεί μυστικά με τους Ρώσους και Κινέζους κομμουνιστές οι οποίοι εφάρμοσαν πάνω στον γιο της μια τεχνική πλύσης εγκεφάλου, με σκοπό να δολοφονεί σε κατάσταση ύπνωσης μετά από δικές της διαταγές όλους τους πολιτικούς αντιπάλους του συζύγου της ώστε όταν αυτός εκλεγεί Πρόεδρος «να κάνει τον στρατιωτικό νόμο να μοιάζει με αναρχία». Το ότι η ίδια ισχυρίστηκε στο τέλος πως δεν ήξερε ότι οι κομμουνιστές θα επέλεγαν τον γιο της, δεν αναιρεί τίποτα από τις φριχτές της πράξεις.


Πέτα Τη Μαμά Απ’ Το Τρένο | Throw Momma from the Train (1987)
Μα-Νούλα: Anne Ramsay

6

Σε σχέση με τις υπόλοιπες μανούλες της λίστας, η Μάμα Λιφτ δεν έχει κάνει κάτι απτό, παρ’ όλα αυτά είναι η πιο εκνευριστική, πιο εξοργιστική, πιο ανυπόφορη μητέρα για να έχει κάποιος μέσα στα πόδια του όλη μέρα. Επίσης είναι ίδια ο Γιάννης Πάριος. Μην αντέχοντας άλλο, ο πολύπαθος γιος της, Οουεν, εμπνέεται από την ταινία του Alfred Hitchcock, “Ο άγνωστος του εξπρές” και παίρνει την πρωτοβουλία να σκοτώσει την πρώην γυναίκα του συγγραφέα Λάρι, η οποία του έκλεψε το βιβλίο και έγινε πλούσια εις βάρος του, ώστε αυτός με τη σειρά του να βάλει τέλος στη ζωή της γλυκιά μανούλας του Οουεν. Ο Λάρι στην αρχή αντιτίθεται στην ιδέα αλλά η Μάμα Λιφτ είναι τόσο αυταρχική, προσβλητική, παρανοϊκή, φωνακλού, ευέξαπτη και ανακατώστρα που τελικά τον φτάνει στα όριά του όταν του δίνει με ύφος συγγραφικές συμβουλές, πράγμα που τον κάνει να την πετάξει απ’ το τρένο στο οποίο βρίσκονται. Το μόνο που τελικά την έσωσε ήταν ο μετανοών γιος της.


Η Μαμά Παραμονεύει Στο Σκοτάδι | Serial Mom (1994)
Μα-Νούλα: Kathleen Turner

7

Η Μπέβερλι Σάτφιν είναι μια τυπική νοικοκυρά των αμερικανικών προαστίων για την οποία η τάξη δίνει νόημα στη ζωή της και είναι διατεθειμένη να φτάσει στα άκρα προκειμένου να λειτουργούν όλα ρολόι στο νοικοκυριό της. Μπορεί να ξεκινάει με ήπιες μορφές παραδειγματισμών, όπως το να βασανίζει με χυδαία ανώνυμα τηλεφωνήματα τη γειτόνισσα που της έκλεψε τη θέση στο σούπερ μάρκετ, σύντομα όμως φτάνει σε πιο απονενοημένες πράξεις. Οταν ο μαθηματικός του γιου της τολμά να κριτικάρει τη λατρεία του για τις ταινίες τρόμου, τον πατάει με το αυτοκίνητο. Οταν πιάνει τον γκόμενο της κόρης της με μια άλλη, τον καρφώνει με μια τσιμπίδα τζακιού στη σχολική εκδήλωση. Οταν ο άντρας της πηγαίνει σαββατιάτικα στο ιατρείο για ένα έκτακτο περιστατικό, ο άτυχος ασθενής και η γυναίκα του βρίσκουν φριχτό θάνατο επειδή της χάλασαν τον περίπατο. Το ότι έτρωγαν κοτόπουλο την ώρα που μπήκε στο σπίτι τους, έκανε τα πράγματα χειρότερα, αφού της θύμισε όλα αυτά τα πουλάκια που δεν μπόρεσε να δει το πρωί στη βόλτα. Εν ολίγοις, ουαί κι αλίμονο σε όποιον βρεθεί στο διάβα της, και οπωσδήποτε βλέπουμε πού θα κατέληγε η νοικοκυρά σε απόγνωση Μπρι Βαν Ντε Καμπ αν έμενε μερικές σεζόν ακόμα παντρεμένη.

Ορέστης Μαλτέζος

Μοιρασθείτε το: