Φωτογραφίες μέσα από το θρυλικό Studio 54

Το γνωστό club της Νέας Υόρκης άνοιξε ακριβώς για 33 μήνες, από το 1977 έως το 1981 αλλά η φήμη του κατάφερε να ξεπεράσει κάθε προσδοκία. Αρκετοί ήταν εκείνοι που δοκίμασαν να περάσουν το βελούδινο σχοινί της εισόδου, αλλά απέτυχαν παταγωδώς. Κάθε βράδυ εξάλλου θα έβρισκε κανείς διασημότητες, μουσική, κοστούμια, ακριβά ποτά, ζώα και performers. Οτιδήποτε μπορούσες να φανταστείς, μέσα στο Studio 54 μπορούσε να γίνει πραγματικότητα.

Ήταν το κουτί της Πανδώρας για όποιον ήθελε να βρεί την εκκεντρικότητα και το γκλαμουρ σε έναν απίθανο συνδυασμό. Αν δεν είχες τις κατάλληλες γνωριμίες, τότε απλά θα έβλεπες το μαγαζί από την είσοδο, ενώ αρκετοί ήταν εκείνοι που δεν μπόρεσαν να μπουν ποτέ.

Όπως είχε δηλώσει εξάλλου ο ιδιοκτήτης του Steve Rubell ” Ο πρώτος κανόνας ενός καλού πάρτυ, είναι να γεμίσεις ένα δωμάτιο με καλεσμένους οι οποίοι θα έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον από εσένα”.

Για όσους λοιπόν έμεναν στο κρύο και για όσους διασκέδαζαν μέσα μέχρι πρωίας, ο φωτογράφος Tod Papageorge, ήταν εκεί για να αποθανατίσει όλη την παράνοια στο βιβλίο του. Μπορείς να δείς μερικές απο τις πιο περίεργες λήψεις του παρακάτω:

Studio 54

Incredible: These three white-clad partygoers blow bubbles from a podium in Studio 54 at one of the club's typically wild nights

v

Elaborate: Papageorge describes how the inside of the nightclub could seem like Caliban's cave or a harem

Fabulous: Men and women descended on the hot spot, which was open for just 33 months, in elaborate and spectacular costumes

Raucous: Hundreds of New Yorkers would queue to get past the red velvet rope into the vibrant and roaring events every week

An inside glimpse: Award-winning photographer Tod Papageorge, known for his Vietnam war photos, got in with his camera

Only the famous, socially connected, or beautiful could assume they’d be shooed around the flock of hopefuls, Papageorge says

The go-to place: The reputation of Studio 54 mushroomed within weeks as A-listers flocked to be at the epicenter of America's night life

Forever a performance: The space on the Upper West Side, formerly an opera house, was crammed full of beautifully made up people

Wild: Awash with drugs, kissing couples, and four tons of glitter, the nightclub made $7 million in its first year alone

Pivotal: The club played a formative role in the growth of disco music and nightclub culture before it was sold

Unpredictable crowd: Adults of all ages, styles and parts of the world would flock to the club, arguably the best-known on the globe

Fashion capital: Venezuela-American fashion designer Carolina Herrera, who now designs for Michelle Obama, coated in glitter at the club

Let the drinks flow: Bottles and glasses littered the rooms as the best of the best clustered together

What a look: One woman came to the club in a head-to-toe glitter ensemble with Egyptian-inspired head piece for one of the events

Nancy Von X