Με αφορμή το ωραιότατο άρθρο του Ορέστη Μαλτέζου για το “Alien” μας δίδεται μια καλή «πάσα» για να κάνουμε μια λεπτομερή ενδοσκόπηση στη ζωή και στο έργο του “Πατέρα” αυτού του «τερατόμορφου αριστουργήματός», που δεν είναι άλλος από τον “Dr. Stein” της δικής μας εποχής ο κύριος H.R Giger.

Giger1Ο Hans Ruedi Giger (5 Φεβρουαρίου 1940 – 12 Μαΐου 2014) ήταν Ελβετός ζωγράφος, γνωστός για τις εικόνες αεροφωτογραφιών ανθρώπων και μηχανών που συνδέονται μεταξύ τους σε μια ψυχρή βιομηχανική σχέση. Αργότερα εγκατέλειψε την εργασία με τον αερογράφο για pastel, δείκτες και μελάνι. Στην Ελβετία υπάρχουν δύο θεματικές «μπάρες» που αντικατοπτρίζουν τα εσωτερικά του σχέδια και η δουλειά του είναι σε μόνιμη έκθεση στο Μουσείο H.R. Giger στο Gruyères. Το ύφος του έχει προσαρμοστεί σε πολλές μορφές μέσων μαζικής ενημέρωσης, συμπεριλαμβανομένων εξώφυλλων λευκωμάτων, επίπλων και τατουάζ.

 Πρώιμη ζωή

Ο Giger γεννήθηκε το 1940 στην Chur, την πρωτεύουσα του Graubünden, το μεγαλύτερο και ανατολικότερο Eλβετικό καντόνι. Ο πατέρας του, φαρμακοποιός, θεωρούσε την τέχνη ως “άψυχο επάγγελμα” και τον ενθάρρυνε έντονα να εισέλθει σε φαρμακείο. Μετακόμισε στη Ζυρίχη το 1962, όπου σπούδασε αρχιτεκτονική και βιομηχανικό σχεδιασμό στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών μέχρι το 1970.

giger-with-worksΚαριέρα

Η πρώτη επιτυχία του Giger ήταν όταν ο H. H. Kunz, συνιδιοκτήτης της πρώτης εκδοτικής εταιρίας της Ελβετίας, εκτύπωσε και διανέμει τις πρώτες αφίσες του Giger, αρχίζοντας από το 1969. Το στιλ και η θεματική εκτέλεση του Giger ήταν επιρροή για πολλούς καλλιτέχνες . Ήταν μέλος της ομάδας ειδικών εφέ που κέρδισε το βραβείο Όσκαρ για την καλύτερη επίδοση στα οπτικά εφέ για το σχεδιαστικό έργο τους στην ταινία Alien. Ο σχεδιασμός του για τον Alien ήταν εμπνευσμένος από τη ζωγραφιά του Necronom IV και του απέκτησε το Όσκαρ το 1980. Τα βιβλία του ζωγραφικής, ιδιαίτερα το Necronomicon και Necronomicon II (1985) και η συχνή εμφάνιση της τέχνης του στο περιοδικό Omni συνέχισαν την ανάδειξή του σε διεθνή προβολή. Ο Giger έγινε δεκτός στην αίθουσα επιστημονικής φαντασίας και φαντασίας το 2013. Είναι επίσης γνωστός για έργα τέχνης σε διάφορα άλμπουμ μουσικής, όπως του Danzig “III: How The Gods Kill” , Χειρουργική “Brain Salad Surgery” από Emerson, Lake & Palmer, “Attahk” από Magma, “Heartwork” από Carcass, “To Mega Therion” από Celtic Frost, “Eparistera Daimones” και “Melana Chasmata” από τον Triptykon, τον “KooKoo” της Deborah Harry, και τον “Frankenchrist”, από τους Dead Kennedys

Το 1998, ο Giger απέκτησε το κάστρο Saint-Germain στο Gruyères της Ελβετίας και τώρα στεγάζει το μουσείο H.R. Giger, ένα μόνιμο αποθετήριο της δουλειάς του.

 Προσωπική ζωή

Ο Giger είχε σχέση με την Ελβετίδα ηθοποιό Li Tobler μέχρι να αυτοκτονήσει το 1975. Η εικόνα της Li εμφανίζεται σε πολλές από τις ζωγραφιές του. Παντρεύτηκε τη Mia Bonzanigo το 1979. Πήραν διαζύγιο ενάμιση χρόνο αργότερα. Ο καλλιτέχνης έζησε και εργάστηκε στη Ζυρίχη με τη δεύτερη σύζυγό του Carmen Maria Scheifele Giger, η οποία είναι Διευθυντής του Μουσείου H.R.Giger.

HR-Giger-Alien-DesignΘάνατος

Στις 12 Μαΐου 2014, ο Giger πέθανε σε νοσοκομείο στη Ζυρίχη αφού υπέστη σοβαρούς τραυματισμούς από πτώση.

 Αναγνώριση

Εκτός από τα βραβεία του, ο Giger αναγνωρίστηκε από διάφορα φεστιβάλ και ιδρύματα. Για την επέτειο του θανάτου του, το Μουσείο Τεχνών και Σχεδιασμού στη Νέα Υόρκη διοργάνωσε τη σειρά “The Unseen Cinema” του HR Giger τον Μάιο του 2015. “Dark Star: The H. R. Giger’s World”, ένα βιογραφικό ντοκιμαντέρ της Belinda Sallin, έκανε το ντεμπούτο του στις 27 Σεπτεμβρίου 2014 στη Ζυρίχη της Ελβετίας. Στις 11 Ιουλίου 2018, ο αστεροειδής 109712 ονομάστηκε Giger προς τιμήν της μνήμης του.

 Στυλ

Ο Giger ξεκίνησε με μικρά σχέδια μελάνης προτού προχωρήσει σε ελαιογραφίες. Για το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του, ο Giger είχε εργαστεί κυρίως με airbrush, δημιουργώντας μονοχρωματικές πινακίδες που απεικονίζουν σουρεαλιστικά, εφιαλτικά dreamscapes. Εργάστηκε επίσης με παστέλ, δείκτες και μελάνι. Η πιο ξεχωριστή στιλιστική καινοτομία του Giger ήταν αυτή της αναπαράστασης ανθρώπινων σωμάτων και μηχανών σε μια ψυχρή, διασυνδεδεμένη σχέση, που περιγράφεται ως “βιομηχανική”. Οι κύριες επιρροές του ήταν οι ζωγράφοι Dado, Ernst Fuchs και Salvador Dalí. Συναντήθηκε με τον Salvador Dali’, στον οποίο συστήθηκε από τον ζωγράφο Robert Venosa. Ο Giger επηρεάστηκε επίσης από το έργο του Πολωνού γλύπτη Stanislaw Szukalski και από τους ζωγράφους Austin Osman Spare και Mati Klarwein. Ήταν επίσης προσωπικός φίλος του Timothy Leary. Ο Giger σπούδασε εσωτερική και βιομηχανική σχεδίαση στη Σχολή Εμπορικής Τέχνης στη Ζυρίχη (από το 1962 έως το 1965) και έκανε τους πρώτους πίνακές του ως μέσο καλλιτεχνικής θεραπείας.

hr-giger-covercarcass Άλλα έργα

Ο Giger σκηνοθέτησε μια σειρά από ταινίες, όπως τα “Swiss Made” (1968), “Tagtraum” (1973), Giger’s Necronomicon (1975) και Giger’s Alien (1979). Ο Giger δημιούργησε σχέδια επίπλων, ιδιαίτερα την καρέκλα “Harkonnen Capo” για μια ταινία του νέου “Dune” που θα σκηνοθετούταν από τον Alejandro Jodorowsky. Πολλά χρόνια αργότερα, ο David Lynch σκηνοθέτησε την ταινία, χρησιμοποιώντας μόνο έντονες έννοιες από τον Giger. Ο Giger ήθελε να συνεργαστεί με τον Lynch , όπως δήλωσε σε ένα από τα βιβλία του ότι η ταινία του Lynch “Eraserhead” ήταν πιο κοντά από ότι ακόμη και οι ταινίες του Giger για την πραγματοποίηση του οράματός του.

to-megatherion-coverΟ Giger εφάρμοσε το βιομηχανικό του ύφος στο εσωτερικό σχεδιασμό. Στο Τόκιο εμφανίστηκε ένα “Giger Bar”, αλλά η πραγματοποίηση των σχεδίων του ήταν μια μεγάλη απογοήτευση γι΄αυτόν, αφού η ιαπωνική οργάνωση πίσω από το εγχείρημα δεν περίμενε τα τελικά του σχέδια και αντ’ αυτού χρησιμοποίησε τα πρώτα προκαταρκτικά σκίτσα του Giger. Για το λόγο αυτό, ο Giger απέκλεισε το «μπαρ» του Τόκιο . Τα δύο “Giger Bars” στην έδρα της Ελβετίας, στις Gruyères και Chur, χτίστηκαν υπό στενή εποπτεία του Giger και αντανακλούν με ακρίβεια τις αρχικές του έννοιες. Στο “The Limelight” στο Μανχάταν, το έργο τέχνης του Giger είχε άδεια να διακοσμήσει το δωμάτιο VIP, το ανώτατο παρεκκλήσι της ορόσημης εκκλησίας, αλλά ποτέ δεν προοριζόταν να είναι μια μόνιμη εγκατάσταση και δεν έφερε καμία ομοιότητα με τα «μπαρ» στην Ελβετία. Η συμφωνία τερματίστηκε μετά από δύο χρόνια όταν έκλεισε το “Limelight”.

Η τέχνη του Giger έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τους τατουάζ αρτίστες και τους φετιχιστές παγκοσμίως. Σύμφωνα με μια συμφωνία χορήγησης αδειών, οι κιθάρες Ibanez κυκλοφόρησαν μια σειρά υπογραφών HR Giger: την “Ibanez ICHRG2”, η “Ibanez Iceman”, διαθέτει το “NY City VI”, η Ibanez RGTHRG1 έχει εκτυπωθεί “NY City XI”, στη σειρά S SHRG1Z έχει μεταλλική επικάλυψη η χάραξη του “Biomechanical Matrix” σε αυτό, και ένα 4-string SRX μπάσο, SRXHRG1, έχει “NY City X” χάραξη σε αυτό.

Ο Giger αναφέρεται συχνά στον λαϊκό πολιτισμό, ειδικά στην επιστημονική φαντασία και το cyberpunk. Ο Γουίλιαμ Γκίμπσον (ο οποίος έγραψε ένα πρώιμο σενάριο για τον Alien 3) φαίνεται ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος: Ένας μικρός χαρακτήρας στο “Virtual Light”, o Lowell, έχει τατουάζ  «Νew York XXIV» στην πλάτη του και στον δευτερεύοντα χαρακτήρα στο “Idoru”, o Yamazaki, περιγράφει τα κτίρια νανοτεχνολογίας στην Ιαπωνία ως “Giger-esque”.

ΕΠΙΣΗΜΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ: https://hrgiger.com/

 Brant Math

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

− 4 = 4